راه ترقی

آخرين مطالب

کنکوری‌ها این خبر را بخوانند اجتماعی

کنکوری‌ها این خبر را بخوانند
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایرنا / تعویق دوهفته‌ای در برگزاری نوبت دوم کنکور 1403 به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست‌جمهوری موجب اعمال همین تاخیر در بقیه فرایندها شامل اعلام نتیجه اولیه، زمان انتخاب‌رشته و نتایج نهایی خواهد شد و شاید امسال دانشجویان جدید بعد از نیمه اول مهر سرکلاس‌ها حاضر شوند.
بر اساس مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) (مصوبه جلسه 843) آزمون سراسری از سال 1402 با تغییراتی برگزار شد که شاید مهم‌ترین آن تاثیر قطعی معدل پایه دوازدهم متوسطه دوم (به شکل تدریجی در هر سال و با روند افزایشی تا پایه دهم در سال 1404) در آزمون سراسری باشد. همچنین برگزاری دو نوبت کنکور در سال از دیگر تغییرات بر اساس این مصوبه بود و داوطلبان می‌توانستند در مجموع چهار بار در آزمون سراسری طی دو سال شرکت کنند و نمرات هر دوره از آزمون برای آنها معتبر می‌ماند و در نهایت با بیشترین نمره انتخاب رشته کنند.
همچنین بر اساس این مصوبه آزمون سراسری فقط از دروس اختصاصی برگزار شده و نمره‌های دروس عمومی یعنی (آموزش ادبیات فارسی و نگارش، آموزش زبان انگلیسی، آموزش زبان عربی و بینش اسلامی متوسطه) از روی نمرات آزمون‌های امتحان نهایی مدارس و سوابق تحصیلی با تاثیر قطعی در نمره کل حساب می‌شود.
البته این مصوبه بعد از این، بار دیگر در جلسات 855 و 863 مورخ 1400/11/05 و 1401/03/17 اصلاح و در تاریخ 25 تیر 1401 توسط شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور با نام ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی(پس از پایان متوسطه) ابلاغ شد.
بر همین اساس پنجم مهر گذشته بود که سرپرست فعلی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور (که آن زمان رییس سازمان سنجش آموزش کشور بود) اعلام کرد: آزمون سراسری سال 1403 بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت برگزار می‌شود که نوبت اول روزهای پنجشنبه و جمعه 6 و 7 اردیبهشت ماه 1403 و نوبت دوم روزهای پنجشنبه و جمعه 7 و 8 تیر ماه 1403 برگزار خواهد شد.
عبدالرسول پورعباس افزود: در آزمون سراسری سال 1403، سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال 1403 به میزان 50 درصد با تأثیر قطعی است و میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی/ ترمی - واحدی در این گروه‌ها، 37/5 درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی 12/5 درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی 50 درصد بوده و همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) 50 درصد است.
وی درباره داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند، عنوان کرد: این دسته از داوطلبان اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی بر اساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند. دروس عمومی آزمون سراسری سال 1403 همچون آزمون سراسری سال 1402 صرفاً از طریق سوابق تحصیلی اعمال می‌شود.

تعویق در نوبت دوم کنکور
در حالی که نوبت اول آزمون سراسری 1403 در روزهای 6 و 7 اردیبهشت بدون مشکل و با حضور در مجموع یک میلیون و 152 هزار و 518 داوطلب برگزار شد و قرار بود نوبت دوم نیز در تاریخ اعلام‌شده برگزار شود، شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی همراه با حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رییس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه به دلیل سانحه سقوط بالگرد یکشنبه (30 اردیبهشت) هنگام بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی تغییرات ضروری را در برگزاری نوبت دوم الزامی کرد.
سران قوا با تشکیل جلسه‌ای شامگاه دوشنبه (31 اردیبهشت) در پی این حادثه با بررسی زمانبندی فرایند انتخابات، هشتم تیر را زمان انتخابات برای تعیین رییس‌جمهور جدید تعیین و اعلام کردند: ثبت نام نامزدها در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد انجام شود و زمان تبلیغات انتخاباتی هم از 23 خرداد تا هفتم تیر است. بنابراین برگزاری نوبت دوم کنکور 1403 همزمان با روز برگزاری انتخابات ممکن نبود و صبح سه شنبه (اول خرداد) سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از تعویق در نوبت دوم خبر داد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نوبت دوم کنکور 1403 به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست‌جمهوری به تعویق افتاد و به جای روزهای 7 و 8 تیر روزهای 21 و 22 تیر برگزار می‌شود.
همچنین این سازمان اعلام کرد: با توجه به تعویق زمان برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری به 21 و 22 تیر 1403 و درخواست داوطلبانی‌ که تا تاریخ تعیین شده موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده که جاماندگان روزهای 6 و 7 خرداد جاری امکان نام‌نویسی در این آزمون را داشته باشد
داوطلبان می‌توانند با مطالعۀ دفترچۀ راهنمای ثبت‌نام و اطلاعیه‌ تاریخ 26 اسفند 1402 که از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org در دسترس است، نسبت به ثبت‌نام از طریق سامانه جامع آزمون سراسری در همین درگاه اطلاع‌رسانی اقدام کنند.
پورعباس همین روز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تغییر زمان برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری 1403 را تشریح کرد و گفت: با توجه به محدوده زمانی 50 روزه برای انتخاب رییس‌جمهور دوره چهاردهم، انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه برگزار می‌شود و با توجه به درنظرگرفتن احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم و اینکه طبق قانون، انتخابات باید هفته بعد از آن برگزار شود، تصمیم گرفته شد نوبت دوم آزمون سراسری در روزهای 21 و 22 تیرماه 1403 برگزار شود.
نوبت دوم آزمون سراسری در صبح و بعدازظهر روز 21 تیر و در صبح روز 22 تیر 1403 برگزار خواهد شد و سایر فرآیندهای آزمون طبق همان روال روزهای 7 و 8 تیر که قرار بود برگزار شود، خواهد بود و تغییری نخواهد کرد.
وی تاکید کرد که دو هفته تاخیر در برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری 1403 در تمام مراحل زمان بندی کنکور اعمال می‌شود و بر همین اساس احتمال می‌رود نتایج نهایی کنکور 1403 نیمه مهرماه اعلام شود.
البته مشاور رییس سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور هم در هفته گذشته در گفت‌وگویی اعلام کرد که زمان اعلام نتایج آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی تغییر نمی‌کند و بر اساس زمانی که پیش از این اعلام شده است، نتایج اعلام می‌شود.
علیرضا کریمیان گفت: نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد و نتیجه اعلام معرفی شدگان به مصاحبه در آزمون دکتری تخصصی تا نیمه خرداد 1403 اعلام می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/885056/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین اظهار نظر درباره‌ی زمان واریز معوقات فروردین بازنشستگان کارگری

سرمربی دانمارک: گل دوم را نزدیم و خیلی بی‌حال بودیم

شروع قدرتمند در یورو؛ جود یورو را هم می‌خواهد

اریکسن: داستان من با یوروی قبلی متفاوت است

چشمم را بستم و فقط شوت زدم!

بدشانسی مضاعف صربستان؛ کاستیچ مصدوم شد!

کانسلو: در حقم بی‌عدالتی شد، خودم را اثبات می‌کنم

خوشحالی گل خاص بلینگام با حضور آرنولد

رونمایی دختر پزشکیان از علاقه‌های پدرش

جلیلی: برنامه خود را بر اساس مطالعات 11 ساله و کتاب‌های زیادی که در اقتصاد خوانده‌ام، ارائه کردم

قحطی شدید در شمال غزه؛ جان ده‌ها هزار کودک در خطر است

معمای کودکی رونالدو؛ هم تیمی ها جا ماندند، خودش پرده از راز برداشت!

تن هاخ: یونایتد فهمید که بهترین سرمربی را دارد!

گل تماشایی مودریچ مقابل آرژانتین در جام جهانی 2018

پیام یوفا به تیم ملی آلبانی؛ هواداران‌تان مشکل‌ساز هستند!

گل اول انگلیس به صربستان توسط جود بلینگام

توصیه کاپلو به ساوتگیت؛ روی آرنولد ریسک نکن

شوت میتروویچ خطرناک از کنار دروازه انگلیس به بیرون رفت

خداداد: بزرگترین اشتباهم رد پیشنهاد دورتموند بود

گزارش زنده؛ انگلیس 1-0 صربستان

پزشکیان: آنها که می‌گویند ما خودمان کارشناس هستیم مردم را فریب می‌دهند

اظهارات دختر پزشکیان نامزد ریاست جمهوری پیش از شروع گفتگوی ویژه خبری

قاپ باباشون رو دزدیدن

پیشنهاد معنادار رضا رشیدپور به رئیس صداوسیما

نوای دل انگیز ویولنسل نواز معروف در طبیعت

اگر پوتین در فضا بمب هسته‌ای منفجر کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

عصر ایران: خدا می‌داند مترجم جلیلی چگونه سخنان او را در مذاکرات می‌فهمیده و ترجمه می‌کرده

مبارزه با اژدهای هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

انتخابات 76؛ پیروزی در اوج ناامیدی

سیاست خارجی مطلوب دولت بعد: تعامل با غرب؛ تنش‌زدایی با همسایگان

فعال شدن جایگاه‌های عرضه دام در پایتخت

خلاصه بازی اسلوونی 1 - دانمارک 1

آنالیز تیم دانمارک در بازی مقابل اسلوونی توسط خداداد عزیزی

دسکو: خون تازه‌ای در رگ‌های بلژیک جریان دارد

جواد خیابانی : یوهان کرایف فوتبال هلند را متحول کرد

امره جان به ستاره غایب: جایت را به خوبی پر می‌کنم

نامه مس به تاج؛ استادیوم فینال را عوض کنید!

سرمربی اسلواکی: بلژیک را دست‌کم نگیریم، آنها غولند

پزشکیان: من اگر قومیت گرا بودم نمیگفتم ایران برای همه

مناظره‌ی انتخاباتی سه نماینده نامزدهای ریاست جمهوری

خبری ناگوار برای "سروش"

خیلی کنجکاو هستین!

موزیک ویدئوی «قدح» با صدای علیرضا افتخاری

مشاهده خرس قهوه‌ای در نزدیکی مناطق مسکونی ییلاقات تالش

نقش یک ترک فعل در حادثه معدن شازند

سیلاب بهاره در استان یزد

ویدیویی شگفت انگیز از بازگشت فضاپیمای استارشیپ به اتمسفر

یادآوری چند مثل که امروزه فراموش شده‌اند

نقد دولت فراموش نشود

افرادی دور پزشکیان حضور دارند که از مبانی انقلاب عبور کرده اند