راه ترقی

آخرين مطالب

به سوی 6G و فراتر از آن! دانش

به سوی 6G و فراتر از آن!
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / مهندسان «دانشگاه پنسیلوانیا» با همکاری «فیروز افلاطونی» دانشمند ایرانی، یک دستگاه جدید ابداع کرده‌اند تا نسل جدیدی را از ارتباطات بی‌سیم ارائه دهند.
استارت‌آپ چند میلیارد دلاری «لایت‌اسکوارد»(LightSquared) که یک انقلاب را در ارتباطات سلولی نوید می‌داد، در اوایل دهه 2010 اعلام ورشکستگی کرد زیرا نتوانست بفهمد چگونه از بروز تداخل در سیگنال‌های سیستم‌های GPS جلوگیری کند.
به نقل از تک اکسپلور، اکنون مهندسان «دانشگاه پنسیلوانیا»(UPenn) یک دستگاه جدید ساخته‌اند که می‌تواند از تکرار چنین مشکلاتی جلوگیری کند. این دستگاه یک فیلتر قابل تنظیم شدن است که می‌تواند با موفقیت از بروز تداخل در فرکانس‌های بالاتر طیف الکترومغناطیسی جلوگیری کند.
«تروی اولسون»(Troy Olsson) دانشیار مهندسی برق و سیستم در دانشکده مهندسی دانشگاه پنسیلوانیا و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: امیدوارم که این دستگاه بتواند نسل بعدی ارتباطات بی‌سیم را فعال کند.
طیف الکترومغناطیسی یکی از گرانبهاترین منابع دنیای مدرن است. تنها بخش کوچکی از طیف -عمدتا امواج رادیویی- که کمتر از یک میلیاردم از یک درصد طیف کلی را نشان می‌دهد، برای ارتباطات بی‌سیم مناسب است.
باندهای آن بخش از طیف به دقت توسط «کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا»(FCC) کنترل می‌شوند که اخیرا باند «محدوده فرکانس 3»(FR3) را شامل فرکانس‌هایی از حدود هفت گیگاهرتز تا 24 گیگاهرتز برای استفاده تجاری در دسترس قرار داده است. یک هرتز معادل یک نوسان در یک موج الکترومغناطیسی است که در هر ثانیه از یک نقطه عبور می‌کند. یک گیگاهرتز، یک میلیارد نوسان در ثانیه است.
ارتباطات بی‌سیم تا به امروز، بیشتر از باندهای فرکانس پایین‌تر استفاده می‌کردند. اولسون ادامه داد: در حال حاضر ما از 600 مگاهرتز تا 6 گیگاهرتز کار می‌کنیم که به معنای 5G، 4G و 3G است.
دستگاه‌های بی‌سیم از فیلترهای متفاوتی برای فرکانس‌های گوناگون استفاده می‌کنند. این بدان معناست که پوشش همه فرکانس‌ها یا باندها به تعداد زیادی فیلتر نیاز دارد و آنها فضای قابل‌توجهی را اشغال می‌کنند. تلفن‌های هوشمند رایج شامل بیش از 100 فیلتر هستند تا اطمینان حاصل شود که سیگنال‌های باندهای گوناگون با یکدیگر تداخل ندارند.
اولسون با اشاره به نسل بعدی شبکه‌های سلولی گفت: باند محدوده فرکانس 3 به احتمال زیاد برای 6G یا «Next G» عرضه می‌شود و در حال حاضر عملکرد فیلترهای کوچک در آن باندها بسیار محدود است. داشتن فیلتری که قابل تنظیم شدن در آن باندها باشد، به این معناست که مجبور نیستید بیش از 100 فیلتر دیگر را در تلفن خود قرار دهید. یک فیلتر مانند آنچه که ما ابداع کرده‌ایم، مناسب‌ترین روش برای استفاده از باند محدوده فرکانس 3 است.
یکی از عوارض استفاده از باندهای فرکانس بالاتر این است که بسیاری از فرکانس‌ها از پیش برای ماهواره‌ها رزرو شده‌اند. اولسون در ادامه گفت: ماهواره «استارلینک»(Starlink) متعلق به «ایلان ماسک»(Elon Musk) در آن گروه‌ها کار می‌کند.
در نتیجه، آزمایشگاه اولسون با کمک همکارانش «مارک آلن»(Mark Allen)، «آلفرد فیتلر مور»(Alfred Fitler Moore) و «فیروز افلاطونی»، فیلتر را به گونه‌ای طراحی کرد که قابل تنظیم باشد و مهندسان بتوانند به صورت انتخابی از آن استفاده کنند. بدین ترتیب، به جای استفاده از فیلترهای جداگانه می‌توان فرکانس‌های متفاوت را فیلتر کرد.
اولسون گفت: قابل تنظیم بودن این فناوری بسیار مهم خواهد بود زیرا در فرکانس‌های بالاتر ممکن است همیشه یک مولفه اختصاصی از طیف را برای استفاده تجاری نداشته باشید.

راه ترقی


اولسون با اشاره به نوع موجی که در مواد مغناطیسی هنگام چرخش هماهنگ الکترون‌ها ایجاد می‌شود، گفت: آنچه فیلتر را قابل تنظیم می‌کند، یک ماده منحصربه‌فرد موسوم به «گارنت ایتریم آهن»(YIG) است که ترکیبی از فلز خاکی کمیاب ایتریم، آهن و اکسیژن را در بر دارد. نکته ویژه درباره گارنت ایتریم آهن این است که یک موج مغناطیسی چرخشی را منتشر می‌کند.
هنگامی که موج مغناطیسی تولیدشده توسط گارنت ایتریم آهن در معرض یک میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد، فرکانس را تغییر می‌دهد. «شینگیو دو»(Xingyu Du) از پژوهشگران این پروژه گفت: با تنظیم میدان مغناطیسی، فیلتر گارنت ایتریم آهن به تنظیم فرکانس پیوسته در یک باند فرکانسی بسیار وسیع دست می‌یابد.
در نتیجه، فیلتر جدید را می‌توان روی هر فرکانسی بین 3.4 گیگاهرتز و 11.1 گیگاهرتز تنظیم کرد که بخش زیادی از قلمرو جدید کمیسیون ارتباطات فدرال را در باند محدوده فرکانس 3 پوشش می‌دهد. دو ادامه داد: ما امیدواریم که بتوانیم نشان دهیم یک فیلتر سازگار برای همه باندهای فرکانس کافی است.
فیلتر جدید علاوه بر قابل تنظیم بودن، در مقایسه با نسل‌های پیشین فیلترهای گارنت ایتریم آهن، بسیار کوچک و تقریبا یک چهارم آنها هستند.
یکی از دلایلی که فیلتر جدید بسیار کوچک است و می‌تواند در آینده به تلفن‌های همراه وارد شود، این است که به انرژی بسیار کمی نیاز دارد. شینگیو دو با اشاره به نوعی مدار که میدان مغناطیسی را بدون نیاز به انرژی فراتر از پالس گاه‌به‌گاه برای تنظیم مجدد میدان ایجاد می‌کند، گفت: ما در طراحی یک مدار با توان استاتیک صفر و بایاس مغناطیسی پیشگام بودیم.
اگرچه گارنت ایتریم آهن در دهه 1950 کشف شد و فیلترهای آن چندین دهه است که وجود دارند اما ترکیب مدار جدید با لایه‌های بسیار نازک گارنت ایتریم آهن که در «مرکز نانوفناوری سینگ»(Singh Center for Nanotechnology) ساخته شده بودند، مصرف انرژی و اندازه فیلتر جدید را به طور چشمگیری کاهش دادند. دو گفت: فیلتر ما 10 برابر کوچک‌تر از فیلترهای تجاری کنونی گارنت ایتریم آهن است.
این پژوهش در مجله «Nature Communications» به چاپ رسید.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/885922/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

ستاره انگلیس: یک سال برای این بازی کار کردم!

رفیعی: برای مبارزه با فساد در فوتبال، اول کمیته اخلاق اصلاح شود

عملکرد درخشان کریستیانو رونالدو در لیگ عربستان

فهرست 14 نفره تیم ملی والیبال ایران برای دیدار برابر آمریکا

پدیده لیگ برتر: فکر می‌کردم تا 28 سالگی سرباز نیستم

توضیحات دژاگه از شکل رشد بازیکنان پایه در آلمان

هلند اولین حریف دختران ایران در قهرمانی جهان

اریکسن جوان‌ترین گلزن تاریخ یورو!

پورمحمدی بخش سانسور شده‌ مستندش را منتشر کرد

در میزگرد و گفتگوی نامزدها در هفتمین روز تبلیغات انتخابات چه گذشت؟

بهادری جهرمی: دولت علاقه داشت مخبر در انتخابات ثبت نام کند

جعفرزاده: نامزدها برای مقابله با فساد تضمین بدهند

رئیس دیوان عالی و دادستان کل کشور در اجلاس بریکس

انیمیشن تازه‌ «پیکسار» رکوردهای فروش سال 2024 را شکست

تونی برندگانش را شناخت/ «هری پاتر» بهترین بازیگر موزیکال شد!

توضیحاتی مهم درباره جزئیات اولین مناظره تلویزیونی نامزدها

موزیک ویدئوی عیدانه و زیبا با اجرای سامی یوسف

وعده منوچهر صهبایی درباره کنسرت جدید ارکستر سمفونیک تهران

نماز عید قربان در مشهد

ادامه تلاش برای یافتن 2 محبوس دیگر حادثه معدن شازند

اولین ماهواره پهن‌باند سوئد به مدار زمین‌ایستا رسید

برای آرزوهای محال خویش می‌گریم

غواصی جان یک ورزشکار المپیکی را گرفت!

شاگردان لوزانو؛ قهرمان لیگ طلایی اروپا

علاقه ستاره رئال به عربستان

اعزام علیپور و رکابی به آخرین مرحله رقابت‌های گزینشی المپیک

داستان جالب دستگیری هاشم بیک‌زاده در مکه

شوک به تراکتور از لایسنس آسیا!

ستاره لایپزیش همه اسلوونی را عصبانی کرد!

آخرین تمهیدات برای فینال جام حذفی

ستاره ناراضی بارسا جانشین طارمی در پورتو

تاکید باقری در کمک به افغانستان برای گذر از چالش‌ها

مشاوره مجانیِ ابطحی درخصوص مناظره به کاندیداهای انتخابات

پرویز امینی: مردم به کاندیدایی رأی می‌دهند که زندگی اقتصادی‌شان را «تغییر» دهد

گروسی: ایران به بازرسان آژانس اجازه دسترسی بدهد

مهاجری: جلیلی کنار بکشد، سبد رأی‌اش به سمت آراء باطله می‌رود

سکانس هایی از «مهدی پاکدل» در گذر زمان

غلامی «فریدون» را کشت!

سرانجام پس از 4 سال کم بارشی، بارش‌های کشور نرمال شد

ریزش دوباره دیواره معدن شازند؛ محل تخلیه شد

اوباش محله جوادیه پایتخت با شلیک گلوله پلیس زمین‌گیر شد

فوت ناگهانی خلبان در پرواز

اعتراف متئو رتگی پس از اولین بازی‌اش در یورو

یک ایرانی برای اولین بار قهرمان موتورسواری سوپربایک روسیه شد

تن‌هاخ: مدیران منچستر سراغم آمدند و خواهان ادامه همکاری شدند

نتایج ریکرو مردان در انتخابی المپیک

شبیه‌سازی گل‌های بازی اسپانیا- کرواسی با عروسک لگو

موتورسوار ایرانی پس از قهرمانی در روسیه: تا پای جان برای کشورم می‌جنگم