راه ترقی

آخرين مطالب

نورافکن: آینده من عجیب و غریب خواهد بود ورزشی

نورافکن: آینده من عجیب و غریب خواهد بود
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ورزش 3 / در فصل بیست و سوم که دو هفته تا پایان آن باقی مانده سپاهان سرنوشت عجیب و غریبی را تجربه کرد. آنها حتی تا پایان نیم فصل که سه شکست پیاپی را در هیاهوی حواشی مربوط به حکم کمیته انضباطی و اصلاح آن توسط کمیته استیناف متحمل شده بودند، باز هم شانس اول قهرمانی شمرده می‌شدند، اما با شروع نیم فصل دوم نتایج پر فراز و نشیب و روزهای سخت سپاهان انگار تازه آغاز شده بودند و آنها حالا به رتبه‌ای بهتر از سومی دست پیدا نمی‌کنند و بازیکنان و سایر اعضای باشگاه و هواداران با ناراحتی به خاطر از دست رفتن شانس قهرمانی این هدف و قهرمانی در جام حذفی را دنبال می‌کنند.
در این بین امید نورافکن یکی از بازیکنان ملی‌پوش سپاهان هم فصل سختی را تجربه کرد. او در آستانه شروع مسابقات لیگ برتر با مصدومیتی از ناحیه زانو مواجه شد که سبب دوری چندماهه او از میادین شد و وقتی به شکل جدی به تمرینات و مسابقات اضافه شد، حواشی ریز و درشت کمر سپاهان را شکسته بود و جانی برای ادامه مسیر قهرمانی در بازیکنان و کادر فنی نماند.
با امید نورافکن کاپیتان سوم تیم فوتبال سپاهان در آستانه دیدار طلایی‌پوشان برابر آلومینیوم گفتگویی مفصل داشتیم و با او دربار مسائل مختلف پیرامون باشگاه، خودش و تیم ملی هم صحبت شدیم. 

راه ترقی

این گفتگو که حاوی نکات فراوانی درباره یک فصل فراموش نشدنی از تاریخ سپاهان و یکی از سخت‌ترین سال‌های دوران بازیگری امید نورافکن است را در ادامه می‌خوانید.
*با مصدومیتی که در آستانه شروع مسابقات گریبان تو را گرفت شروع کنیم. فصل بسیار خوبی را تمام کرده بودی ولی درست در فاصله چند روز تا آغاز لیگ برتر چاره‌ای جز جدا شدن از تیم و دنبال کردن دوران درمان پیدا نکردی.

راه ترقی


*بپردازیم به حاشیه دیگری که طی ماه‌های اخیر زیاد در رسانه‌های مختلف به آن پرداخته شده است. در ماه‌های اخیر و همزمان با عدم نتیجه‌گیری سپاهان این موضوع هم مطرح شده که رابطه بازیکنان سپاهان با هم و همینطور رابطه بازیکنان و ژوزه مورایس سرمربی تیم خوب نیست. در این مورد توضیح می‌دهی.
امید نورافکن- ببینید این موضوع درست نیست. به هر حال همه ما بازیکنان وظیفه داریم کاری که سرمربی برعهده ما گذاشته را به بهترین نحو انجام بدهیم. اما وقتی تیمی خوب بسته می‌شود و یک سرمربی خوب خارجی دارد، انتظار خودمان از خودمان این است که قهرمان بشویم و همه هم این انتظار را دارند. در این شرایط وقتی به هر دلیلی قهرمان نمی‌شوی، مشکلات حاشیه‌ای و درون تیمی زیاد می‌شود. اما اینکه بگوییم بازیکن با بازیکن مشکل دارد یا بازیکن با سرمربی مشکل دارد، درست نیست. نه وظیفه ما این است که کارمان را درست انجام بدهیم. اصلا در حیطه وظیفه من به عنوان بازیکن نیست که با شخص دیگر یا مافوق کاری خودم (سرمربی) مشکل داشته باشم. من از طرف خودم می‌گویم. نه من این موضوع را نمی‌پذیرم. مهم‌ترین مشکل و بزرگترین ایراد این بود که حاشیه وارد تیم شد، تیم از کورس قهرمانی جا ماند و ناراحتی‌ها زیاد شد. همین الان هم ما از خودمان ناراحت هستیم و مسائلی که بیشتر منشا بیرونی داشت وارد فضای کاری ما شد و اجازه نداد تیم ما به خواسته‌اش برسد.
* هدف از سوال بعدی‌ام زیر سوال بردن هواداران یک تیم خاص نیست. می‌خواهم به عنوان یکی از بازیکنان شاخص لیگ برتر و همینطور یکی از ستاره‌های تیم فوتبال سپاهان درباره فضای هواداری در ایران صحبت کنی. در هفته بیست و هشتم شاهد دو رفتار عجیب از سوی هواداران استقلال و پرسپولیس بودیم؛ برخی هواداران استقلال پس از دست دادن صدر جدول، در فضای مجازی با هشتگ اخراج جواد نکونام به این ناکامی پس از 20 هفته صدرنشینی واکنش نشان دادند. از سوی دیگر هواداران پرسپولیس هم در پایان نیمه اول بازی با استقلال خوزستان که بازیکنان‌شان با سه گل خورده در حال رفتن به رختکن بودند، به سمت آنها بطری پرتاب کردند و آنها را بی‌غیرت خطاب کردند. در فضای هواداری سپاهان هم در دو بازی خانگی برابر نساجی مازندران و سپس ذوب‌آهن شاهد شعارهای تند و زننده‌ای علیه مدیران باشگاه، مورایس و همینطور بازیکنان بودیم. به طور خاص آن دو هفته برای شما به عنوان بازیکن سپاهان چطور سپری شد و به طور کلی فرهنگ هواداری فوتبال در ایران را چطور ارزیابی می‌کنی؟
امید نورافکن- من فکر می‌کنم خیلی خوب است که ما نحوه هواداری کشورهای صاحب فوتبال را به فوتبال خودمان تزریق کنیم. شما شکل و شمایل هواداری در لیگ برتر انگلیس، لالیگا و بوندسلیگا را نگاه کنید که چطور هواداری می‌کنند. من چندین سال است که بازی‌های اروپا را می‌بینم و حتی یک مرتبه هم پرتاب بطری ندیده‌ام، اما این چیزی است که متاسفانه در ورزشگاه اصلی فوتبال ما در چند بازی داخلی و بین‌المللی دیده شده است. فحاشی زیاد بوده، بطری انداختن زیاد بوده، بداخلاقی زیاد بوده. باید با حضور بانوان شرایط بهتر می‌شد، اما نمی‌دانم. به هر حال کسانی که کارشان این است و در این زمینه تخصص دارند باید بیشتر صحبت کنند و اقدامات عملی انجام بدهند، که فرهنگ‌سازی بشود تا این مسائل به مرور کمتر و کمتر بشود و در طول زمان از بین برود. من نمی‌دانم چه زمانی قرار است این کارها انجام بشود؟! امیدواریم با اضافه شدن سیستم کمک داور ویدئویی، روی این داستان هم فرهنگ‌سازی بشود تا هواداران هم یاد بگیرند که نباید فحاشی کنند.
*درباره بازی با پرسپولیس هم صحبت کنیم. بازی پرسپولیس و سپاهان بار دیگر در شرایطی برگزار می‌شود که حواشی آن پررنگ‌تر از خود مسابقه شده و تا چند روز قبل و بعد از بازی امتداد دارد. در آخرین بازی دو تیم هم حواشی باعث شد که دو دیدار بعدی پرسپولیس و سپاهان فقط با حضور هواداران زن برگزار شود. به نظر تو چه اقداماتی باید انجام بشود که مقداری از حجم دشمنی و کینه‌ای که میان هواداران دو تیم وجود دارد، کاسته شود؟
امید نورافکن- به نظرم اینکه ارگانی بالاتر از فدراسیون فوتبال این مسائل را کنترل کند بهتر است تا هواداران را از حضور در استادیوم منع کنیم. چند مرتبه تماشاگران از حضور در این مسابقه محروم شده‌اند، اما دوباره حواشی و اتفاقات تلخ تکرار شده است. به نظرم جریمه‌های اینچنینی نمی‌تواند این مسائل را حل کند. فکر می‌کنم فرهنگ هواداری درست باید آموزش داده شود و وارد فوتبال شود تا به بهبود این معضل کمک کند. اینکه بخواهیم مدام بازی پرسپولیس و سپاهان را که یکی از زیباترین و بهترین بازی‌های لیگ برتر است را بدون تماشاچی کنیم، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟! فوتبال بدون تماشاگر اصلا معنایی ندارد. در مجموع فکر می‌کنم باید ارگانی بالاتر از فدراسیون فوتبال این مسائل را مدیریت کند و بهبود ببخشد، تا اینکه تماشاگران را از حضور در مسابقه منع کنیم.
*درباره بازی‌های باقی مانده سپاهان در لیگ صحبت کنیم و یک بازی در جام حذفی که مقابل گل‌گهر است. شرایط تیم چطور است؟
امید نورافکن- حالا شما به صورت کلی سوال می‌پرسید، اما من بازیکن ذهنیتم فقط بازی پیش رو مقابل آلومینیوم است که بیرون از خانه هم هست. آلومینیوم نشان داده فوق‌العاده تیم و کادر فنی خوبی دارد. بازی خیلی سختی داریم. در حال ریکاوری هستیم تا خودمان را آماده بازی دشوار روز سه‌شنبه در اراک کنیم. بعد از این بازی به مسابقات بعدی می‌رسیم و درباره هر مسابقه به زمان خودش فکر می‌کنیم.
*کمی درباره عملکرد خودت هم صحبت کنیم. چیزی که می‌توان درباره عملکرد تو در این فصل از رقابت‌ها و پس از پایان مصدومیت گفت این است که شاید هنوز به آن مرز آمادگی‌ای که قبلا و در پایان فصل گذشته داشتی، دست پیدا نکرده‌ای. آیا خودت این موضوع را قبول داری؟
امید نورافکن- ببینید من این مسئله را یکی دو جا دیدم و درباره آن شنیده‌ام. اما مسئله‌ای وجود دارد و آن هم پوزیشن‌های مختلفی است که من بازی می‌کنم. این تغییر متوالی پوزیشن (موقعیت) در روند کاری من اثر می‌گذارد. اگر در نیم فصل دوم پیگیری کنید و تحقیق‌تان را بیشتر کنید، من در پست‌های مختلفی بازی کرده‌ام؛ هافبک دفاعی بازی کرده‌ام، دفاع وسط سمت چپ بازی کرده‌ام، در دفاع 3 نفره مدافع سمت چپ بوده‌ام، در دفاع 4 نفره مدافع چپ بازی کرده‌ام، در دفاع 5 نفره بال چپ بازی کرده‌ام، در آرایش 3-3-4 وینگر چپ بازی کرده‌ام، دوباره در آرایش 3-3-4 هافبک دفاعی سمت چپ بازی کرده‌ام. می‌خواهم بگویم که در این مدت پست‌های مختلفی را در این مدت تجربه کرده‌ام، اما به هر حال آن حس و تاثیرگذاری‌ای که در نیمه دوم فصل گذشته در ترکیب داشته‌ام، در یک سوم هجومی بوده است. شما نیم فصل دوم فصل گذشته را ببینید که هر زمان در یک سوم هجومی بازی کرده‌ام، تاثیرگذاری را با دادن پاس گل و گل زدن داشته‌ام، اما امسال اینقدر در یک سوم هجومی بازیکن داریم که چند بازیکن تیم با وجود اینکه عالی بازی می‌کنند، به اجبار باید روی نیمکت بنشینند. فکر می‌کنم حق‌شان باشد که ثابت بازی کنند، اما اینقدر ترافیک در یک سوم هجومی داریم که اصلا به من فرصت بازی در این پست نمی‌‌رسد. پارسال وینگر چپی بودم که داخل بازی می‌کردیم. به همراه فرشاد احمدزاده پشت شهریار مغانلو بودیم، که می‌توان گفت در آرایش 1-5-4 دو هافبک‌های هجومی تیم می‌شدیم و برتری عددی ایجاد می‌شد. در این وضعیت بازی کردن و اثرگذاری در نتایج تیم خیلی راحت‌تر بود، اما در این فصل به شکل عجیبی پوزیشن‌های من عوض می‌شود و البته این هم خواسته مربی است که کار را برای تاپ بودن (بازی کردن در سطح بالا) خیلی سخت می‌کند. فکر می‌کنم متوجه بشوید که چه چیزی می‌گویم و واقعا این تغییر مداوم پست کار را سخت کرده است. باز هم خدا را شکر می‌کنم.
*یعنی از نظر بدنی مصدومیت را کاملا پشت سر گذاشتی و آماده هستی؟
امید نورافکن- بله شرایط بدنی‌ام که فوق‌العاده است. اما اولین اولویت پیش از مسائل فردی خواسته سرمربی و تیم است و از من انتظار می‌رود که وظایفم را به بهترین نحو انجام بدهم. اما اگر بخواهم به خواسته خودم فکر کنم، اگر در یک سوم هجومی بازی کنم خیلی مثمرثمرتر و فوق‌العاده‌تر می‌توانم بازی کنم.
*چند سوال حاشیه‌ای هم بپرسیم. تو در متن چند حاشیه پررنگ ماه‌های اخیر فوتبال ایران بوده‌ای؛ یکی حضور در استادیوم آزادی و خوشحالی پس از گلزنی تیم سابقت در دربی بود که واکنش‌های زیادی به همراه داشت و دیگری هم حواشی ادامه‌دار تو در دیدارهایی است که سپاهان مقابل پرسپولیس برگزار می‌کند. به قول خودت هر کاری انجام می‌دهی یک چیزی از آن درمی‌آید و حاشیه‌ساز می‌شود. درباره این دو موضوع هم صحبت کن.
امید نورافکن- درباره استوری که خودتان هم دیدید که نظرم درباره باشگاه خودمان بود و به هیچ عنوان به باشگاه دیگری بی‌احترامی نمی‌کنم. آن استوری را گذاشتم و هیچ قصدی نبود که قبل از بازی پرسپولیس باشد. من این استوری را منتشر کردم و هیچ ربطی به این نداشت که قبل از بازی با پرسپولیس بود. من می‌خواستم این کار را انجام بدهم و ربطی به مسابقاتی که داشتیم، نداشت. در این چندین سالی که من در سپاهان هستم، بازی‌هایی که با استقلال و پرسپولیس برگزار کردیم، در بیشتر اوقات و در 60،70 درصد بازی‌ها مقابل تیم‌های تهرانی برنده بوده‌ایم. به نظرم در چند سال اخیر قدرتمندترین تیم فوتبال ایران سپاهان بوده است.
*فکر نکنید هر کاری برای ایجاد حاشیه است
او سپس پاسخ به بخش اول سوال درباره حضور در استادیوم آزادی و خوشحالی پس از گلزنی استقلال را اینطور توضیح داد:« درباره این مسئله حاشیه‌ای هم همیشه فکر نکنید هر کاری که انسان‌ها انجام می‌دهند، به خاطر ایجاد حاشیه است. هیچ قصدی در این مسائل نبوده و فقط انرژی مضاعفی بوده که من می‌خواستم در این بازی‌ها بگذارم.»
*مدتی بحث انتقال تو به پرسپولیس خیلی جدی شده بود، اما در یکی دو سال اخیر نشان دادی برای استقلال تیم سابقت و هوادارانش احترام ویژه‌ای قائل هستی. معمولا بازیکنانی که در سپاهان حضور دارند احتمال پیوستن آنها به استقلال و پرسپولیس کم نیست، اما با رفتاری که در یکی دو سال اخیر داشتی به نوعی گمانه‌زنی‌ها برای پیوستن تو به پرسپولیس خیلی کمرنگ‌تر شده است.
امید نورافکن- ببینید گمانه‌زنی برای من نیست، اما چیزی که می‌توانم در ارتباط با این مسئله بگویم اینکه با باشگاه سپاهان قرارداد دارم و به امضایی که داده‌
ام متعهد هستم و به کارم ادامه می‌دهم. حالا درباره آینده مسئله‌‌ای است که یک مقدار کار را عجیب و غریب می‌کند(باخنده). ولی خب من الان تحت قرارداد باشگاه سپاهان هستم و به این مسائل حاشیه‌ای که چه گمانه‌زنی و چه فکری درباره من می‌شود، کاری ندارم.
* در آخر برسیم به موضوع مهم خدمت سربازی خودت. آیا قولی از سوی فدراسیون به شما داده شده و چه درخواستی از مسئولان کشور به عنوان یکی از ستاره‌های تیم ملی داری؟
امید نورافکن- به ما وعده داده بودند بازیکنان لیگ برتری که در تیم ملی هستند، تا 28 سالگی امکان بازی داشته باشند و بازیکنان ملی‌پوش تا 30 سالگی. الان دوباره قانون‌ عوض شده و مثل اینکه بازیکنان لیگ برتر باید تیم‌هایشان را برای خدمت سربازی عوض کنند و بازیکنان لژیونر هم باید برگردند و خدمت سربازی را در ایران پشت سر بگذارنند. خب با این روش کل کارنامه فوتبالی یک بازیکن به هم می‌خورد، کلا همه چیز خراب می‌شود. من از مسئولان خواهش می‌کنم تبصره یا قانونی اضافه کنند که ما بتوانیم در همین زمان در کنار تیم‌مان در باشگاه‌هایمان باشیم و بازی کنیم و در اولین فرصت به خدمت مقدس سربازی برویم. امیدوارم تصمیم‌سازان دولت لطف کنند و برای کمک به بازیکنانی که زندگی خود را وقف دوره کوتاه فوتبال حرفه‌ای کرده‌اند، تصمیمی بگیرند که هم به نفع بازیکنان باشد و هم به نفع جامعه تا ما هم بتوانیم در باشگاه‌هایمان بمانیم و به یکباره همه چیز برای‌مان زیر و رو نشود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/886310/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گل دوم رومانی به اوکراین توسط رازوان مارین

گل سوم رومانی به اوکراین توسط دنیس دراگوش

توپ در زمین مسی؛ رونالدو در جام جهانی بازی می‌کند

10 سیو برتر لیگ برتر انگلیس 2023/24

ورود جیمی جامپ در بازی اوکراین و رومانی

بزرگ‌ترین انتقال تاریخ لیگ برتر در سیرجان!

گزارش زنده؛ رومانی 3 _ 0 اوکراین

نماینده مجلس: نامزدها در مناظرات آمار واقعی و دقیق بدهند

فعالیت و حضور ظریف در ستاد انتخاباتی پزشکیان تکذیب شد

اولین نامزد ریاست‌جمهوری وارد صداوسیما شد

خجالت نکشیدین از این فیلم؟

پایان بی‌خانمانی در جهان با ساخت روزانه 96 هزار خانه

میدان مغناطیسی خورشید در حال جابه‌جایی است!

«دانش ورزی حاصلخیز»در کتابفروشی‌ها/روایت حضور زنان در عرصه فناوری

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

قهرمانی رئال مادرید در لالیگا با برتری مقابل مایورکا در هفته پایانی

گل اول رومانی به اوکراین توسط نیکولائه استانچیو

ضربه خطرناک بازیکن رومانی با اختلافی کم از کنار دروازه اوکراین به بیرون رفت

درخواست صرب‌ها برای لغو مجوز یک خبرنگار یورو 2024

سوارز به پیراهن محبوبش رسید؛ داروین اسطوره تواضع!‏

گریه لیموچی بند نمی‌آمد

با اشتباه وحشتناک لونین اوکراین عقب افتاد

سیاوش دوباره در حد تیم ملی

گزارش زنده؛ رومانی 1 _ 0 اوکراین

7 دغدغه تابستانی رئال مادرید بعد از امباپه

آخرین خبر از همه تحرکات نقل و انتقالاتی پرسپولیس

جزئیات اولین مناظره تلویزیونی با چند تفاوت

نظر عرب سرخی درباره بیانیه رئیس دولت اصلاحات

تصاویر بازیگران مشهور سینمای هند که ایرانی‌تبار هستند

ویدیویی از پشت صحنه فیلم پرمخاطب هزارپا

اولین کنسرت عرفان طهماسبی و اجرای «گلم گلم، گل بی خارم»

رئیس سازمان هواشناسی کشور: بارش کشور به محدوده نرمال رسید

بررسی آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

پارچه‌ای که دمای بدن را تا منفی 10 درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد!

شعرخوانی زیبا با صدای استاد شهریار

30 پاسخ «عصر ایران» به 30 دلیل مخالفان شرکت در انتخابات

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

رجب‌زاده: فجر باید جایگزین مس رفسنجان شود

داستان باورنکردنی گارسونی که به یورو 2024 رسید!

پاسخ مهاجم سنگین‌ وزن مجارستان به میم‌ها!

توجیه عجیب اوکراینی‌ها بابت گاف بزرگ در یورو 2024

شاید آخرین عکس‌های زکی‌پور در سپاهان

شکست والبالیست های دختر ایران مقابل ژاپن

گزارش زنده؛ رومانی 0 _ 0 اوکراین

اظهارات وکیل زیباکلام درباره ابتلای وی به سرطان

چرا مخبر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نکرد؟

آخرین خوش‌وبش شهید جمهور با کارگران مازندرانی

فاضلی: اگر اکثریت مردم طرفدار گشت ارشاد هستند پس نامزدهای اصولگرا چرا از آن دفاع نمی‌کنند؟

علت حسادت امین زندگانی به رامبد جوان!

«دختر کوچک دریا» اثری مسحور کننده از ونجلیس با ویولن