راه ترقی

آخرين مطالب

غیبت مسعود نوشتارها

غیبت مسعود
  بزرگنمايي:

راه ترقی - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
جای جبهه مقاومت ملی افغانستان در مراسم درگذشت رئیسی خالی بود
فرشید عابدی| درحالی مراسم یادبود درگذشت سیدابراهیم رئیسی و همراهانش با حضور هیات‌های دیپلماتیک در سطوح رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئس پارلمان، وزیر خارجه، فرستاده ویژه و … از کشورهای مختلف برگزار شد که به‌رغم حضور هیات‌های مختلفی مانند حشد‌الشعبی و طالبان برای شرکت در این مراسم و ادای احترام به شهدای خدمت اما به جبهه مقاومت ملی افغانستان اجازه اعزام هیات داده نشده بود. یکی از مطالبات دستگاه دیپلماسی ایران، به‌ویژه وزیر فقید امور خارجه از گروه طالبان تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان بود که این مهم بارها در دیدارهای دیپلماتیک و حتی در اجلاس‌های بین‌المللی از زبان دیپلمات‌های ایرانی مطرح شد. سیاست عدم اجازه فعالیت اپوزیسیون طالبان برای نخستین بار از زبان معاون سفیر ایران در کابل علنی شد که مورد انتقاد کارشناسان مسائل افغانستان قرار گرفت، زیرا این مساله را به معنای اعطای چک سفید‌امضا به گروه طالبان تعبیر می‌کردند و آن را مغایر با اصل تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان می‌دانستند.

عدم دعوت از جبهه مقاومت ملی افغانستان برای حضور در مراسم یادبود شهید رئیسی و همراهانش، عدم صدور مجوز برای حضور هیات این جبهه که منابع آگاه و نزدیک به جبهه مقاومت آن را تایید کردند، بی‌تردید باعث جسور شدن طالبان خواهد شد و این مساله به ‌نفع ایران و ملت افغانستان نخواهد بود. رویکردهای هیدروپلیتیکی گروه طالبان در افغانستان در حوضه‌های آبریز هیرمند و هریرود، مصداق بارز تضییع منافع ملی و حقوق ملت ایران است و با قوانین بین‌المللی رودخانه‌‌های فرامرزی مغایرت دارد. این مساله در حوضه آبریز آمودریا و رودخانه کابل نیز قابل لمس است. رویکردهای هیدروپلیتیکی در افغانستان با هدف گسترش و پراکنش پشتون‌ها درحال انجام است که حقوق سایر گروه‌های قومی این کشور را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد. به‌رغم اینکه خشک بودن تالاب بین‌المللی هامون بسیاری از مناطق افغانستان، پاکستان و منطقه سیستان را مملو از گردوغبار کرده و این مساله مغایر مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل است و بسیاری از مشاغل هامون‌نشینان را در دو سوی مرز از بین برده، طالبان با عدم اصلاح بند کمال‌خان باعث شدند که حدود 4 میلیارد مترمکعب به شوره‌زار گودزره منحرف شود تا با احیای 49 هزار هکتار از اراضی این شوره‌زار و احیای آن 49 هزار خانواده پشتون را در آن نقطه ساکن کنند تا ترکیب جمعیتی ولایت نیمروز را به ‌نفع خود تغییر دهند. به‌رغم اینکه سد سلما باعث به حداقل رسیدن سد دوستی ایران و ترکمنستان شده بود و امنیت آبی این مناطق را به مخاطره انداخته شاهد افتتاح سد پاشدان هستیم تا مهار کامل سیلاب رودخانه هریرود را تضمین کند. سد بخش‌آباد نیز با هدف مهار کامل آورد رودخانه فراه درحال احداث است؛ به‌رغم اینکه آورد رودخانه فراه در بهترین حالت عدد بین 500 تا 700 میلیون مترمکعب را به ثبت رسانده اما سد بخش‌آباد با ظرفیت حدود یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب، پیک سیلاب این رودخانه در زمان ترسالی را مهار می‌کند تا هیچ آبی وارد تالاب هامون سابوری نشود. بازی طالبان با مقامات ایرانی بر سر حقابه هیرمند با هدف خریدن زمان برای تکمیل سازه‌های آبی برخلاف معاهده دلتا درحال انجام است و دستگاه دیپلماسی ایران به‌رغم هشدار کارشناسان هیچ ضداستراتژی برای این مساله ندارد. اقدامات ضدحقوق بشری طالبان در قبال گروه‌های مختلف قومی، شیعیان، فارسی‌زبانان، زنان و حتی در زمینه حقوق زیست‌محیطی باعث ایجاد حس نفرت از این گروه در میان ملت ایران شده است اما طیف دارای مسئولیت در افغانستان به‌رغم خواسته ملت ایران درحال گسترش روابط با گروه طالبان هستند و به بهانه ارتقای سطح رفاه و معیشت ملت عزیز افغانستان از هیچ تلاشی برای گسترش روابط با طالبان مضایقه نمی‌کنند. این درحالی ا‌ست که طالبان با جنگ آبی منطقه‌ای درحال تهدید امنیت آبی و غذایی همسایگانش است و افغانستان را به هاب تروریست جهان مبدل کرده است. طالبان با زور اسلحه و حمایت ایالات‌متحده آمریکا در قالب قرارداد دوحه بر افغانستان چیره شدند و سیاست‌های غرب برای به چالش کشیدن ایران را دنبال می‌کنند، حال سوال این است که بدون بازی دادن اپوزیسیون طالبان و بدون اجازه فعالیت سیاسی آنها در ایران به‌عنوان کشور فارسی‌زبان و دارای حوزه تمدنی مشترک، چگونه تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان امکان‌پذیر است؟ عدم تعریف درست استراتژی طالبان در قبال مسائل مختلف توسط دستگاه دیپلماسی ایران، راهبرد اشتباه ایران در قبال طالبان است و عدم پذیرش هیات جبهه مقاومت ملی افغانستان به‌رغم محبوبیت این جبهه در میان ملت ایران و افغانستان نیز نشان از این مساله دارد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/886325/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گل دوم رومانی به اوکراین توسط رازوان مارین

گل سوم رومانی به اوکراین توسط دنیس دراگوش

توپ در زمین مسی؛ رونالدو در جام جهانی بازی می‌کند

10 سیو برتر لیگ برتر انگلیس 2023/24

ورود جیمی جامپ در بازی اوکراین و رومانی

بزرگ‌ترین انتقال تاریخ لیگ برتر در سیرجان!

گزارش زنده؛ رومانی 3 _ 0 اوکراین

نماینده مجلس: نامزدها در مناظرات آمار واقعی و دقیق بدهند

فعالیت و حضور ظریف در ستاد انتخاباتی پزشکیان تکذیب شد

اولین نامزد ریاست‌جمهوری وارد صداوسیما شد

خجالت نکشیدین از این فیلم؟

پایان بی‌خانمانی در جهان با ساخت روزانه 96 هزار خانه

میدان مغناطیسی خورشید در حال جابه‌جایی است!

«دانش ورزی حاصلخیز»در کتابفروشی‌ها/روایت حضور زنان در عرصه فناوری

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

قهرمانی رئال مادرید در لالیگا با برتری مقابل مایورکا در هفته پایانی

گل اول رومانی به اوکراین توسط نیکولائه استانچیو

ضربه خطرناک بازیکن رومانی با اختلافی کم از کنار دروازه اوکراین به بیرون رفت

درخواست صرب‌ها برای لغو مجوز یک خبرنگار یورو 2024

سوارز به پیراهن محبوبش رسید؛ داروین اسطوره تواضع!‏

گریه لیموچی بند نمی‌آمد

با اشتباه وحشتناک لونین اوکراین عقب افتاد

سیاوش دوباره در حد تیم ملی

گزارش زنده؛ رومانی 1 _ 0 اوکراین

7 دغدغه تابستانی رئال مادرید بعد از امباپه

آخرین خبر از همه تحرکات نقل و انتقالاتی پرسپولیس

جزئیات اولین مناظره تلویزیونی با چند تفاوت

نظر عرب سرخی درباره بیانیه رئیس دولت اصلاحات

تصاویر بازیگران مشهور سینمای هند که ایرانی‌تبار هستند

ویدیویی از پشت صحنه فیلم پرمخاطب هزارپا

اولین کنسرت عرفان طهماسبی و اجرای «گلم گلم، گل بی خارم»

رئیس سازمان هواشناسی کشور: بارش کشور به محدوده نرمال رسید

بررسی آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

پارچه‌ای که دمای بدن را تا منفی 10 درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد!

شعرخوانی زیبا با صدای استاد شهریار

30 پاسخ «عصر ایران» به 30 دلیل مخالفان شرکت در انتخابات

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

رجب‌زاده: فجر باید جایگزین مس رفسنجان شود

داستان باورنکردنی گارسونی که به یورو 2024 رسید!

پاسخ مهاجم سنگین‌ وزن مجارستان به میم‌ها!

توجیه عجیب اوکراینی‌ها بابت گاف بزرگ در یورو 2024

شاید آخرین عکس‌های زکی‌پور در سپاهان

شکست والبالیست های دختر ایران مقابل ژاپن

گزارش زنده؛ رومانی 0 _ 0 اوکراین

اظهارات وکیل زیباکلام درباره ابتلای وی به سرطان

چرا مخبر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نکرد؟

آخرین خوش‌وبش شهید جمهور با کارگران مازندرانی

فاضلی: اگر اکثریت مردم طرفدار گشت ارشاد هستند پس نامزدهای اصولگرا چرا از آن دفاع نمی‌کنند؟

علت حسادت امین زندگانی به رامبد جوان!

«دختر کوچک دریا» اثری مسحور کننده از ونجلیس با ویولن