راه ترقی

آخرين مطالب

ماموریت خصوصی میلیاردر آمریکایی برای ارتقای «تلسکوپ فضایی هابل» دانش

ماموریت خصوصی میلیاردر آمریکایی برای ارتقای «تلسکوپ فضایی هابل»
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا /یک میلیاردر آمریکایی پیشنهاد کرده است که «تلسکوپ فضایی هابل» در یک ماموریت خصوصی ارتقا یابد اما هنوز نگرانی‌هایی درباره این پیشنهاد وجود دارد.
هنوز سالها از عمر «تلسکوپ فضایی هابل» باقی مانده و ایده‌هایی در دست کار هستند تا شاید کمک کنند که ماموریت هابل برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد اما این پیشنهادها ممکن است با موانع دشواری روبرو شوند.
به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی هابل که در سال 1990 به فضا پرتاب شد، پنج بار توسط فضانوردان تنظیم شده است و در سلامت کامل به سر می‌برد. با وجود این، تلسکوپ در حال پیر شدن است و به آرامی در اثر کشش طبیعی جو به سوی زمین می‌آید. به همین دلیل، «جرد آیزاکمن»(Jared Isaacman) کارآفرین آمریکایی میلیاردر و فضانورد خصوصی پیشنهاد داده است تا یک ماموریت تعمیر و نگهداری برای اولین بار از سال 2009 به تلسکوپ فرستاده شود.
آیزاکمن، فرمانده ماموریت خصوصی «اینسپیریشن4»(Inspiration4) در سال 2021 بود که از نظر مالی نیز آن را حمایت کرد. همچنین، او سرمایه‌گذار و فضانورد برنامه «پولاریس»(Polaris) است. پولاریس یک مجموعه متشکل از فضانوردان خصوصی با سه ماموریت است که با سخت‌افزار «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) پرواز خواهد کرد و قرار است اولین پیاده‌روی فضایی تجاری را در سال جاری با برنامه «پولاریس داون»(Polaris Dawn) اجرا کند.
پیشنهاد برنامه پولاریس برای هابل، اولین بار در سال 2022 عمومی شد و ناسا از سایر شرکت‌ها خواست تا ایده‌های خود را در قالب یک درخواست اطلاعات بفرستند که امکان ارسال آن در اوایل سال 2023 بسته شد. هنوز هیچ به‌روزرسانی رسمی در مورد بازگشت سرمایه وجود ندارد اما اخیرا با انتشار یک گزارش از «رادیو عمومی ملی آمریکا» یا «ان‌پی‌آر»(NPR)، این موضوع دوباره در اخبار ظاهر شد. انتشار این گزارش، طیف گسترده‌ای از واکنش‌ها را به همراه داشت که نگرانی‌های برخی افراد را درباره خطرهای احتمالی برای هابل شامل می‌شد.
هابل به دنبال دهه‌ها کار پیشگامانه در مناطقی از کیهان و کاوش در تغییرات آب‌وهوایی سیاره‌ای، همچنان به مشاهدات خود ادامه می‌دهد. با وجود این، هابل نمی‌تواند تا ابد به همین روال ادامه دهد زیرا تجهیزات و سیستم‌ها در حال قدیمی شدن هستند، تلسکوپ به ‌طور دوره‌ای «حالت‌های ایمن» را تجربه می‌کند که جدیدترین نمونه آن به مدت حدود یک هفته در آوریل بود و کشش جو زمین به آرامی تلسکوپ را از مدار آن در فاصله حدود 515 کیلومتری به سوی پایین می‌کشد. در مقایسه، «ایستگاه فضایی بین‌المللی» تقریبا در 400 کیلومتری زمین قرار دارد.
گزارش طولانی ان‌پی‌آر، چندین موضع متفاوت را از مصاحبه‌شوندگان و ایمیل‌ها برجسته کرد؛ از تمجید نوآوری پولاریس و کیفیت کار فنی گرفته تا نگرانی درباره چند موضوع احتمالی. برخی از نگرانی‌ها این بود که پولاریس هنوز پیاده‌روی فضایی را انجام نداده است، لباس‌های فضایی اسپیس‌ایکس هنوز در فضا آزمایش نشده‌اند، رسیدن به هابل حتی برای فضانوردان ناسا دشوار است و هر پیاده‌روی فضایی در نزدیکی تلسکوپ می‌تواند با خطر آسیب به آن همراه باشد.
آیزاکمن به دلیل حضور در برنامه آموزشی پولاریس، برای مصاحبه ان‌پی‌آر در دسترس نبود، اسپیس‌ایکس به درخواست‌های ان‌پی‌آر پاسخ نداد و ناسا بیانیه‌های کوتاهی را برای ان‌پی‌آر فرستاد که در آنها قول داد پیگیری دقیق را در آینده نزدیک به صورت عمومی منتشر کند. با «آژانس فضایی اروپا» که از سرمایه‌گذاران تلسکوپ فضایی هابل است، مصاحبه نشد.
پژوهش امکان‌سنجی مشترک ناسا و پولاریس درباره هابل هنوز منتشر نشده است اما آیزاکمن در حساب ایکس خود نوشت: امیدوارم که این کار به نتیجه برسد. یک تحلیل فنی به مدت 6 ماه انجام گرفت و یک توصیه رسمی ارائه شد.

راه ترقی


آیزاکمن که رزومه او شامل بیش از 6000 ساعت خلبانی هواپیماهای گوناگون، برخورد با حوادث غیرمترقبه و برگزاری تشکل‌های پروازی است، به ماموریت‌های خدماتی گذشته که توسط ناسا مدیریت شده‌اند، ادای احترام کرد. هر کدام از آن ماموریت‌ها به چندین دور پیاده‌روی فضایی همراه با جایگزینی تجهیزات بزرگ و استفاده از بازوی رباتیک کانادایی شاتل فضایی به نام «کانادارم»(Canadarm) نیاز داشتند. برنامه‌ریزی برای این ماموریت‌ها همیشه چندین سال طول می‌کشد و فضانوردان باید تمرین کافی را برای پیاده‌روی فضایی داشته باشند.
آیزاکمن ادامه داد: پیشرفت در تجهیزات الکترونیکی طی 15 سال گذشته به این معناست که این روزها می‌توان بسیاری از قابلیت‌ها را در چیزی به اندازه یک تلفن همراه آیفون بسته‌بندی کرد.
آیزاکمن درباره خطری که هابل را در سرویس‌دهی دوباره تهدید می‌کند، گفت: جدا از این واقعیت که هابل در حال سقوط به زمین است، بسیاری از سیستم‌های تلسکوپ از کار افتاده‌اند و بیشتر افزونگی‌ها از بین رفته‌اند. به همین دلیل است که تلسکوپ به آفلاین شدن ادامه می‌دهد.
مقامات ناسا در جدیدترین بیانیه آژانس، یک ژیروسکوپ معیوب را مقصر حادثه حالت ایمن آوریل 2024 و همچنین حادثه نوامبر 2023 دانستند اما هنوز دو ژیروسکوپ دیگر وجود دارند که هابل می‌تواند از آنها برای جهت‌یابی در فضا استفاده کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: اگرچه سه ژیروسکوپ از شش ژیروسکوپ هابل دیگر فعال نیستند و بهترین کارآیی‌ها با استفاده از حداقل سه ژیروسکوپ به دست می‌آید اما تلسکوپ می‌تواند در صورت نیاز فقط با یک ژیروسکوپ به رصدهای علمی خود ادامه دهد. درباره سلامت کوتاه‌مدت هابل، ناسا پیش‌بینی می‌کند که این تلسکوپ بتواند به اکتشافات پیشگامانه ادامه دهد.
آیزاکمن گفت: هابل فقط می‌تواند توسط پولاریس تقویت شود تا به ارتفاع معینی برسد. اگر تلاش نجات در آن نقطه مطلوب باشد، هابل باید توسط یک ماموریت رباتیک مورد بررسی قرار بگیرد. بسته به آنچه ناسا می‌خواهد انجام دهد، ممکن است به هزینه مالیات‌دهندگان نیاز باشد.
وی افزود: من تصدیق می‌کنم این تلسکوپ من نیست که بتوانم آن را لمس کنم و زمان زیادی از مطالعه آن گذشته است. اولویت‌های دولت تغییر می‌کنند و بودجه‌ها محدود می‌شوند. ماموریت صرف نظر از اینکه چه کسی آن را تأمین مالی می‌کند، برای موفق شدن به کمک منابع بسیاری نیاز دارد. صرف نظر از اینکه از اینجا به بعد چه اتفاقی می‌افتد، خوشحالم که همه ما از جمله ناسا وقت گذاشتیم تا ببینیم آیا این کار را می‌توان انجام داد یا خیر. هابل سزاوار این تلاش بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/886394/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گل دوم رومانی به اوکراین توسط رازوان مارین

گل سوم رومانی به اوکراین توسط دنیس دراگوش

توپ در زمین مسی؛ رونالدو در جام جهانی بازی می‌کند

10 سیو برتر لیگ برتر انگلیس 2023/24

ورود جیمی جامپ در بازی اوکراین و رومانی

بزرگ‌ترین انتقال تاریخ لیگ برتر در سیرجان!

گزارش زنده؛ رومانی 3 _ 0 اوکراین

نماینده مجلس: نامزدها در مناظرات آمار واقعی و دقیق بدهند

فعالیت و حضور ظریف در ستاد انتخاباتی پزشکیان تکذیب شد

اولین نامزد ریاست‌جمهوری وارد صداوسیما شد

خجالت نکشیدین از این فیلم؟

پایان بی‌خانمانی در جهان با ساخت روزانه 96 هزار خانه

میدان مغناطیسی خورشید در حال جابه‌جایی است!

«دانش ورزی حاصلخیز»در کتابفروشی‌ها/روایت حضور زنان در عرصه فناوری

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

قهرمانی رئال مادرید در لالیگا با برتری مقابل مایورکا در هفته پایانی

گل اول رومانی به اوکراین توسط نیکولائه استانچیو

ضربه خطرناک بازیکن رومانی با اختلافی کم از کنار دروازه اوکراین به بیرون رفت

درخواست صرب‌ها برای لغو مجوز یک خبرنگار یورو 2024

سوارز به پیراهن محبوبش رسید؛ داروین اسطوره تواضع!‏

گریه لیموچی بند نمی‌آمد

با اشتباه وحشتناک لونین اوکراین عقب افتاد

سیاوش دوباره در حد تیم ملی

گزارش زنده؛ رومانی 1 _ 0 اوکراین

7 دغدغه تابستانی رئال مادرید بعد از امباپه

آخرین خبر از همه تحرکات نقل و انتقالاتی پرسپولیس

جزئیات اولین مناظره تلویزیونی با چند تفاوت

نظر عرب سرخی درباره بیانیه رئیس دولت اصلاحات

تصاویر بازیگران مشهور سینمای هند که ایرانی‌تبار هستند

ویدیویی از پشت صحنه فیلم پرمخاطب هزارپا

اولین کنسرت عرفان طهماسبی و اجرای «گلم گلم، گل بی خارم»

رئیس سازمان هواشناسی کشور: بارش کشور به محدوده نرمال رسید

بررسی آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

پارچه‌ای که دمای بدن را تا منفی 10 درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد!

شعرخوانی زیبا با صدای استاد شهریار

30 پاسخ «عصر ایران» به 30 دلیل مخالفان شرکت در انتخابات

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

رجب‌زاده: فجر باید جایگزین مس رفسنجان شود

داستان باورنکردنی گارسونی که به یورو 2024 رسید!

پاسخ مهاجم سنگین‌ وزن مجارستان به میم‌ها!

توجیه عجیب اوکراینی‌ها بابت گاف بزرگ در یورو 2024

شاید آخرین عکس‌های زکی‌پور در سپاهان

شکست والبالیست های دختر ایران مقابل ژاپن

گزارش زنده؛ رومانی 0 _ 0 اوکراین

اظهارات وکیل زیباکلام درباره ابتلای وی به سرطان

چرا مخبر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نکرد؟

آخرین خوش‌وبش شهید جمهور با کارگران مازندرانی

فاضلی: اگر اکثریت مردم طرفدار گشت ارشاد هستند پس نامزدهای اصولگرا چرا از آن دفاع نمی‌کنند؟

علت حسادت امین زندگانی به رامبد جوان!

«دختر کوچک دریا» اثری مسحور کننده از ونجلیس با ویولن