راه ترقی

آخرين مطالب

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم برای ارز و بازار سرمایه اقتصاد

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم برای ارز و بازار سرمایه
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا /شش نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اهداف و نظرات و برنامه‌هایی در رابطه با موضوع اقتصاد به ویژه مسئله ارز و بازار سرمایه دارند.
همزمان با آغاز تبلیغات و زمان قانونی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهارات و برنامه های اقتصادی آنها در رسانه ها در حال انتشار و بازتاب است. در این میان برخی از نامزها نظرات مختلفی در رابطه با موضوع اقتصاد ایران داشته و در برخی مواد نظرات آنها بسیار به یکدیگر شباهت دارد.
امروز موضوع اقتصاد، مهمترین مسئله کشور است. بی شک اگر نامزدی بتوانند برنامه اقتصادی مناسبی که در خور شرایط اقتصادی فعلی جامعه باشد ارائه دهند اقبال بالایی برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری به دست می آورد. با این حال می‌توان برخی از برنامه‌های آنها را در نظرات و انتقاداتی که به مسائل اقتصادی دارند، پیش بینی کرد. در این گزارش تلاش شده تا برخی از دیدگاه‌ها و نظرات چند سال اخیر نامزهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حوزه بازار سرمایه و مسئله ارز مطرح شود.
نظر محمدباقر قالیباف در رابطه با بازار ارز و سرمایه

راه ترقی


رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی و نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته در توئیتی نوشت: «امروز برای چندمین بار در جلسه حضوری، دغدغه‌های فعالان ارشد بازار سرمایه را شنیدم. توجه به بازار اولیه در بورس و تأمین مالی نباید موجب غفلت از اهمیت بازار ثانویه شود.»

راه ترقی


قالیباف همچنین در سال 1399 و در پی ریزش‌های شاخص کل بورس گفت: «وظیفه خود می‌دانم که از مردم، سهامداران و افرادی که به بورس اعتماد کردند، حمایت کنم. بی اعتمادی خسران بزرگی است و اگر در حال حاضر به مردم بگوییم که در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنید، با چه انگیزه‌ای به این سمت حرکت کنند؟»
او همچنین، در بخش دیگری از نظرات خود در واکنش به وعده‌های دولت سیزدهم درباره بورس گفت: «این بازار متأثر از بازارهای پولی، مالی، واردات و صادرات و امثال آنها است و تا سیاست‌های دولت در حوزه اقتصاد روشن نشود، وضعیت بورس نیز مشخص نمی‌شود.»
اوایل ماه گذشته نیز قالیباف در نشست بررسی مسائل ارزی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «مشکلات مربوط به ارز برای مردم و اقتصاد کشور غیر قابل تحمل شده است. دولت و مجلس باید در موضوعات مرتبط با ارز با هم اتفاق نظر داشته باشند تا مردم از این وضعیت بیش از پیش آسیب نبینند.»
قاضی‌زاده هاشمی: ما در کشور حافظ ارز خارجی هستیم تا ارز داخلی

راه ترقی


قاضی‌زاده هاشمی در سال 1400 با تاکید بر اهمیت حفاظت از ارزش ارز داخلی می‌گوید در کشور ما مسئولین مربوطه به جای اینکه مسئول حفاظت از ارزش پول ملی باشند، مسئول حفاظت از ارز خارجی شده‌اند. ظاهرا این کار مسئول مشخصی ندارد و مسئولینی که وظیفه پاسخگویی دارند هم آن را گردن دیگری می‌اندازند. ای کاش رئیس بانک مرکزی ما خود را مسئول حفظ ریال بداند نه دلار.
وام بانکی یک رانت بزرگ است
وی معتقد است بزرگ‌ترین رانت، وام بانکی است؛ چرا که نرخ سود تسهیلات زیر نرخ تورم است و تورم این انگیزه را می‌دهد که وام بانکی را پس ندهند. علاوه بر این 65 درصد از منابع بانکی به یک دهک اول و 95 درصد به نیمی از جمعیت داده شده است. همچنین 70 درصد منابع بانکی به تهران و 20 درصد به 25 استان کشور داده شده است. وقتی منابع این طور تقسیم می‌شود، خانه دو میلیاردی تبدیل به پنج میلیارد و خانه دیگری به آپارتمانی در ترکیه تبدیل می‌شود. اگر ساختار همین باشد حتی اگر مدیر عوض شود چه اصلاح طلب باشد و اصول گرا بیاید یا برعکس مشکلی حل نمی‌شود. اگر ما می‌خواهیم مشکلات اقتصادی حل شود باید به دنبال اصلاح ساختار برویم.
اصلاح نهادی قانون تجارت، بیمه و بانک
از نظر قاضی‌زاده هاشمی در زمینه بیمه و تجارت و قانون‌ بانک‌ها، زانوی دولت بر گردن مردم است و باید این قوانین اصلاح شود. وی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های خود به کاهش تورم به 5 درصد اشاره کرده بود.
مشکل بورس را سه روزه حل می‌کنم
قاضی زاده هاشمی همچنین در دوران رقابت‌های انتخاباتی سال 1400 گفته بود: اگر رئیس جمهور شود، می‌تواند سه روزه مشکلات بورس را حل کند و به این بازار آشفته سر و سامان بدهد.
زاکانی از بالابودن حجم نقدینگی تا ساماندهی بورس و حذف ارز ترجیحی می‌گوید

راه ترقی


علیرضا زاکانی در مناظرات تلویزیونی سال 1400، علت بالا بودن حجم نقدینگی را چاپ پول دانست و گفت: بانک مرکزی به تقاضاهای دولت پاسخ داد و با چاپ پول آن را در بازار عرضه کرد و نتیجه آن است که دولت بدهی خود را به دولت آینده انتقال می‌دهد. بانک‌ها بدون نظارت بانک مرکزی اقدام به تولید پول می‌کنند و ما اکنون ابربدهکاران بانکی داریم.
سود ارز ترجیحی در جیب چند فرد مشخص می‌رفت
شهردار تهران در خرداد 1401 با انتقاد از ارز ترجیحی گفت: از سال 1397 که ارز 4200 تومانی در کشور مطرح و 27 قلم کالا با این ارز وارد شد، ما در مجلس مشاهده می‌کردیم که این پول و امکان برای مسیر درست هزینه نمی‌شود و در عمل به جیب چندنفر بیشتر نمی‌رود. چندنفری که آدم‌های مشخصی بودند و میلیاردها میلیارد امکان را از کشور برای خودشان اختصاص دادند.
وی در ادامه گفت: حذف دلار 4200 تومانی در برنامه کاری‌ام قرار دارد. بازار ارز باید کارشناسی اداره شود. کشور را نمی‌شود با کار غیرعلمی اداره کرد. نوع مواجهه با موضوع ارز نیز می‌توانست موجب کاهش اتکای کشور به ارز شود. اکنون 50 کشور با ارزهای ملی خود مبادلات تجاری فی‌مابین را انجام می‌دهند. چرا ما انجام ندهیم؟
زاکانی در حاشیه انتخابات 1400 در رابطه با موضوع بورس عنوان کرد: «برای ساماندهی بازار سرمایه تلاش می‌کنم. با آموزش صحیح و جلوگیری از منفعت‌طلبی و سودجویی حقوقی‌ها در بورس این امکان را فراهم کنم که مردم نقدینگی خود را به سمت بازار سرمایه سوق دهند، در بازار سرمایه نیز امکان مولد شدن سرمایه‌ها را فراهم خواهم کرد و با سیاست‌گذاری دقیق شرایطی را در دولت فراهم خواهیم کرد تا تعادل و ثبات در بازار سرمایه شکل بگیرد.»
وی در خرداد 1400 در رابطه با نحوه تعامل دولت خود با بورس گفت: «دولت من خود را برای بازار سرمایه هزینه خواهد کرد و با سیاستگذاری‌های با ثبات و با عدم دخالت بی مورد به بازار آسیب نخواهد زد. دخالت ما در بازار سرمایه به منظور ایجاد ثبات، رونق بازار و امید بخشی به مردم خواهد بود.»
مصطفی پورمحمدی؛ نگاه کلی به مقوله اقتصاد

راه ترقی


بیشتر نظارت پورمحمدی در رابطه با موضوعات اقتصادی متکی به شفافیت اقتصادی است. وی شفافیت اقتصادی را در راستای همخوانی بسترهای فناوری و تکنولوژی با داده های اقتصادی میداند. با این حال در برخی از اظهار نظرها در رابطه با موضوع بورس می گوید راه مبارزه با فساد از مسیر شفافیت بازار سرمایه میگذرد.
نظر پزشکیان درباره وضعیت بورس و ارز رانتی

راه ترقی


مسعود پزشکیان از ارز 4200 تومانی به عنوان رانت یاد می‌کند. وی معتقد است که این ارز در اختیار هر کس قرار بگیرد باعث ایجاد رانت می‌شود و اگر قرار است دولت پول بدهد و یک عده با رانت، پول را در جای دیگری خرج کنند، همان بهتر که این کار انجام نشود و می‌گوید در رابطه با موضوع ارز، مخالف هر نوع ارز غیر آزاد هستم. ما در شرایط تروم هستیم و در عین حال قیمت دلار ثابت بود که این وضعیت یعنی هرکس که می‌توانست دلار بگیرد، رانت ایجاد می‌کرد.
انتقادات جدید پزشکیان درباره وضعیت بورس
مسعود پزشکیان در رابطه با بورس بیشتر متکی به نظر کارشناسان است و می‌گوید برنامه‌ام برای بازار بورس در وهله اول شنیدن سخن کارشناسان طبق شواهد علمی است.
با این حال امروز در صفحه توئیتری خود وضعیت بازار سرمایه را به باد انتقاد گرفت و نوشت: «بورس اوراق بهادار بدترین دوران خود را در چهارسال گذشته سپری کرده است. مشکل بورس همان مشکل اقتصادی کشور است. دخالت ناروای دولت در کسب و کارها و تحریم‌های بین‌المللی. قرار بود مشکل بورس سه روزه حل شود اما بحران سه سال کامل ادامه یافت. برای حمایت از بورس نرخ خوراک صنایع را چندبرابر کردند و مصوبه را دو ماه در کشوی معاون اول نگه داشتند تا نورچشمی‌ها فرصت کافی برای خالی کردن پرتفویشان داشته باشند. اینطور شد که سقوط بزرگ اردیبهشت 1402 شکل گرفت.»

راه ترقی


سعید جلیلی از تلاش برای جلوگیری از نوسانات ارز تا حل تورم اقتصادی می‌گوید

راه ترقی


از برنامه‌های سعید جلیلی در رابطه با بازار ارز، اجرای برنامه از سوی همه وزارتخانه‌ها برای ارزآوری و اشتغال‌زایی، استفاده از ظرفیت همسایگی با دو کشور پاکستان و افغانستان، تبدیل هفت میلیون مرزنشین به صادرکننده، تعامل گسترده با کشورهای خارجی، توسعه ارتباطات با کشورهای دارای نقاط مشترک، غیرفعال‌سازی اهرم فشار اقتصادی دشمن برای همیشه و حل مشکل تورم با اقتصاد مقاومتی است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/895070/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادرات رب گوجه 75 درصد افزایش یافت

معاملات امروز بازار سرمایه طبق روال عادی انجام می‌شود

نوری: برخی تیم‌ها هواداران متمول دارند و به راحتی سقف را دور می‌زنند

بازگشت کاروان حریف سپاهان به دبی

عذرخواهی کمیته بین‌المللی المپیک از کاروان کره جنوبی به دلیل یک اشتباه بزرگ

واکنش سازمان لیگ پیرامون درگیری‌های وحشتناک در رده‌پایه

نقدی بر سخنان رییس المپیک

پیش‌بینی دیوید تیلور از تقابل یزدانی و بروکس در المپیک

گل ها و پاس گل‌های نیکو ویلیامز در یورو 2024

ستاره‌های پرسپولیس با هم می‌جوشند

عجیب اما واقعی؛ ادعای VAR در وطنی!

سود خالص سردار برای لورکوزن

باهنر: باید با همه کشورهای دنیا تعامل سازنده داشته باشیم، حتی با آمریکا

عباس عبدی: اگر قرار باشد از تیم‌های دیگر هم وارد کابینه پزشکیان شوند، انتخابات بی‌معناست

چهره 3 بازیگر معروف در قبل و بعد از گریم یک نمایش مهم

تیپ سفید مهران مدیری در اکران شلوغ فیلمش

اولین قاب خانوادگی علیرضا قربانی بعد از درگذشت همسرش

گره کور پرونده قتل مرد دستفروش با شلیک گلوله

سازمان غذا و دارو: مشکل شیرخشک نداریم

عدم توجه به دستور ایست پلیس در شهرستان نور

یک رصد از سحابی Saturn در فاصله 1400 سال نوری از زمین

روایت زندگی شهید ابوالفضل شاطری از زبان مادرش

10 فرمان نظام حمایتی و رفاه

آماده باش کامل گروه‌های واکنش سریع صنعت برق

ژسوس اجازه جدایی ستاره برزیلی را صادر کرد

در هندبال یک جای کار می‌لنگد

قدم نهایی رئال برای خرید والورده جدید

شماره اعجوبه برزیلی رئال مشخص شد

الهلال از صندوق سرمایه‌گذاری عربستان شاکی شد

سرمربی النصر اجازه جدایی دو بازیکن را داد

«افتضاحیه‌»ای در حد المپیک؛ وقتی هیچ چیز سر جایش نبود

تحلیل مهاجرانی از دولت سایه سعید جلیلی

دفاع روزنامه دولت از پوشش رئیس جمهور منتخب

شنیده‌ها از 3 گزینه اصلی وزارت خارجه دولت پزشکیان

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: بنیاد شهید کاملا هوشمند شده و تمامی خدمات را به صورت الکترونیک ارائه می‌دهد

آهنگ «بی قرارم» با صدای سینا درخشنده

«تیبا» سارقان حرفه‌ای را به دام انداخت

وزارت بهداشت: کاهش ساعات کار ادارات شامل مراکز درمانی نمی‌شود

سرمقاله دنیای اقتصاد/ برای ایران عزیز

سرمقاله جام جم/ افزایش نشاط اجتماعی با همدلی میان دولت و مجلس

سرمقاله ابتکار/ دولت دکترپزشکیان چگونه دولتی است؟

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کابینه باید صدای بی‌صدایان باشد

سرمقاله کیهان/ قانون بومرنگ دیروز «دوحه» امروز «پاریس»

سرمقاله وطن امروز/ ماجرای هریس و دموکرات‌های جکسونی

سرمقاله فرهیختگان/ سختی‌های دفاع از انسانیت در جهان سیاست‌زدایی‌شده

سرمقاله شرق/ فیلترینگ و پیامدهای اقتصادی

سرمقاله اعتماد/ دفع این خطر فقط کار پزشکیان است

سرمقاله ایران/ الزامات شکوفایی فرهنگی

سرمقاله خراسان/ دولت سایه؛ حزب سیاسی یا...؟

پرچم المپیک 2024 با مراسمی خاص برافراشته شد