راه ترقی
صدای سوت قطار در سنندج/ پایان رویای 18ساله کردستانی‌ها
پنجشنبه 11 آبان 1402 - 10:46:39 AM
ایرنا
راه ترقی- راه آهن سنندج- همدان، ابَرپروژه‌ای که حدود 18 سال از عمر آن می گذرد و جزو پروژه‌های مصوب "مهر ماندگار" در سال 1383 است، همزمان با سفر رئیس جمهور به استان کردستان به بهره برداری رسید و امید به توسعه در حوزه‌های مختلف را در دل مردمان این دیار زنده کرد.

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود 420 کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول 270 کیلومتر، به بهره‌برداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز 151 کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود 64 کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌است.

ردیف بودجه ای پروژه راه‌آهن همدان – سنندج 10 خرداد 1384، در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد( 11 خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت و کلنگ احداث آن سال 1385 به زمین زده شد و در تمام این سال‌ها بدلایل مختلفی این طرح به کندی پیش می رفت.

این پروژه تا قبل از دولت سیزدهم60 درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری کلا تعطیل شده بود این پروژه تا قبل از دولت سیزدهم60 درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری کلا تعطیل شده بوداما سال گذشته و پس از سفر رئیس جمهور به کردستان به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم این استان مورد توجه دولت مردمی قرار گرفت و اعتبارات لازم برای آن مصوب شد.

پس از این سفر و از مهرماه سال گذشته با یک حرکت جهادی و تزریق اعتبارات ویژه و بهره‌گیری از 450 نفر نیروی ادامه کار از سر گرفته شد و امروز بعد از یک سال این پروژه عظیم به نتیجه رسید و دولت مردمی سیزدهم به یکی از آرزوها و مطالبات دیرینه مردم استان کردستان جامه عمل پوشاند.

برای این پروژه، 24 هزار میلیارد ریال برای راه آهن همدان- سنندج هزینه شد و شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

راه آهن همدان -سنندج اتفاق ویژه ای در کردستان است

استاندار کردستان در رابطه با این پروژه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پروژه راه آهن همدان -سنندج جزو پروژه های نیمه تمامی است که اوایل دهه 80 عملیات اجرایی آن آغاز شده بود و در ابتدای این دولت بدلیل دیون و بدهی که به پیمانکاران داشت با پیشرفت 63 درصدی متوقف شده بود.

اسماعیل زارعی کوشا افزود: در سفر دور اول رئیس جمهور این پروژه به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم کردستان مطرح شد در سفر دور اول رئیس جمهور این پروژه به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم کردستان مطرح شدو با تاکید رییس جمهور اعتبارات لازم تصویب شد و نزدیک 2 ماه بعد از سفر نیز تخصیص این اعتبارات آغاز شد.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته مابقی کار که حدود 36 درصد بود به اتمام رسید و خط ریلی تهران- همدان- سنندج ـآماده شدو ایستگاه سنندج به عنوان ایستگاه اصلی این پروژه و ایستگاه پایانی با حضور رییس جمهور بهره برداری شد.

استاندار کردستان اضافه کرد: از بُعد حمل و نقل مسافری این خط ریلی می تواند سالانه 300 هزار نفر را حمل و نقل کند و این در افق 1420 به 800 هزار نفر می رسد که اتفاق ویژه ای بویژه در بعد گردشگری است که استان کردستان ظرفیت‌های فوق العاده ای دارد.

وی افزود: در حوزه صنعت وحمل کالا، هم ما از ظرفیت مرز برخوردار هستیم و هم استان ما استانی معدنی است وامروز زنجیره فولاد در استان در حال اجرا است که باز هم ظرفیت حمل کالای این خط ریلی در حال حاضر 800 هزار تن است اما در افق 1420 تا سه میلیون تن ارتقا پیدا می کند و می تواند یک عامل مهم و تحرک آفرین در اقتصاد استان کردستان باشد.

با بهره برداری از پروژه راه آهن سنندج- همدان شهر سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شد و پیش‌بینی می‌شود با در نظر گرفتن مزیت ایمنی، این مسیر ریلی از لحاظ مدت زمان سفر نیز قابلیت رقابت با حمل و نقل جاده‌ای را داشته باشد.

با توجه ویژگی‌های خاص صنعت ریلی، بهره‌برداری از این پروژه ضمن ایجاد اشتغال مستقیم برای عوامل بهره‌برداری، باعث تسهیل جابه‌جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی در استان نیز خواهد شد.

هم اکنون اتصال این مسیر با پایانه‌های مرزی استان اجرا نشده است و در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق مریوان امکان بهره‌مندی از مزیت‌های ترانزیتی این محور نیز فراهم خواهد شد.


http://www.RaheNou.ir/Fa/News/783335/صدای-سوت-قطار-در-سنندج--پایان-رویای-18ساله-کردستانی‌ها
بستن   چاپ