کشف قدیمی ترین وعده غذایی جهان
چهارشنبه 2 آذر 1401 - 23:44:41
راه ترقی - سیناپرس / غذا را می توان اصلی ترین هدف در هر چرخه زیست محیطی مبتنی بر موجودات زنده محسوب کرد. محققان به تازگی قدیمی ‌ترین وعده غذایی جهان را با قدمتی بیش از 550 میلیون سال در روسیه کشف کردند.
محققان استرالیایی موفق شدند: قدیمی ترین وعده غذایی را در جهان کشف کنند که از باکتری ها و جلبک ها تشکیل شده و بینش جدیدی در مورد چگونگی زنده ماندن اولین موجودات حیوانی ارائه می دهد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، این موجود که قدیمی ترین غذای مورد استفاده در زمین محسوب می شود، دیکنسونیا (Dickinsonia) نام داشته و طول آن می تواند به پنج فوت رسیده و طرحی دنده مانند روی بدنش نقش بسته بود. این موجود جالب توجه، چشم، دهان و روده نداشته و شبیه عروس دریایی بود. این موجود عجیب متعلق به گروهی از جانداران اولیه به نام بیوتا Ediacaran بود. که هنگام عبور از کف اقیانوس، غذا را از طریق بدن خود جذب می کرد.
در حقیقت این الگوی دریافت مواد غذایی از محیط را می توان اولین نوع مصرف غذا در جهان محسوب کرد که سپس با تکامل گونه های مختلف به شکل امروزی در آمده و شاهد هستیم که موجودات زنده از گیاهان و بدن یکدیگر به عنوان شکار و منبع تامین غذا استفاده می کنند.
دکتر ایلیا بوبروسکی از مرکز مطالعاتی GFZ-Potsdam و نویسنده اصلی این مقاله، در رابطه با کشف فوق می گوید: یافته‌های ما نشان می ‌دهد که حیوانات Ediacara biota، که قبل از انفجار کامبرین و ظهور حیوانات مدرن روی زمین زندگی می ‌کردند، مجموعه‌ ای از حیوانات عجیب و غریب مانند دیکنسونیا و جانوران پیشرفته ‌تر مانند Kimberella بودند. البته با کمال شگفتی، ویژگی های فیزیولوژیکی آن ها شبیه به انسان و سایر حیوانات امروزی است.
به گزارش سیناپرس، این موجودات حدود 600 میلیون سال پیش ظاهر و برای ده ها میلیون سال قبل از رویدادی به نام انفجار کامبرین شکوفا شدند. بر اساس اطلاعات دیرینه شناسی، این تنوع عظیم حیات در حدود 541 میلیون سال پیش رخ داده است.در ادامه روند تکامل حیات، گونه Ediacaran تا حد زیادی ناپدید شد. در حقیقت آنها زمانی که زمین تحت سلطه باکتری ها بود یک دوره باستانی را طی کردند و سپس زمین تحت تسلط حیوانات در آمد.
شواهد نشان می دهد، این موجودات یک وعده غذایی و بسیار مغذی بودند زیرا جلبک ها سرشار از انرژی و مواد مغذی شستند و ممکن است برای رشد کیمبرلا نقش داشته باشند.
پروفسور یوچن بروکز از دانشگاه ملی استرالیا در این رابطه می گوید:‌ غذای غنی از انرژی ممکن است توضیح دهد که چرا موجودات زنده پس از این دوره تا این حد بزرگ بودند. تقریباً تمام فسیل‌هایی که قبل از موجودات زنده Ediacara کشف شده اند، تک سلولی و میکروسکوپی بودند.
گفتنی است این تیم بین‌المللی فسیل‌ های هر دو گونه را از صخره‌ های شیب ‌دار نزدیک دریای سفید، کشف کردند. آنها با استفاده از اسکنرهای پیشرفته توانستند کلسترول موجود در بافت را استخراج و تجزیه و تحلیل کرده و دریابند که این چربی ها مشخصه زندگی حیوانات هستند.
به گزارش سیناپرس، این مولکول ‌ها حاوی نشانه ‌هایی بودند که نشان می ‌داد حیوانات قبل از مرگشان چه خورده‌اند. دانشمندان قبلاً می ‌دانستند کیمبرلا با خراشیدن جلبک ‌هایی که کف دریا را پوشانده بودند، آثار تغذیه ‌ای از خود بر جای می‌گذاشت که نشان می ‌داد این حیوان دارای روده است.
پروفسور بروکس در این رابطه ادامه می دهد: تنها پس از تجزیه و تحلیل مولکول های روده کیمبرلا بود که توانستیم تعیین کنیم که این جانور دقیقاً چه چیزی می خورد و چگونه غذا را هضم می کرد.
پیش از این تصور می شد کیمبرلا دقیقاً می‌دانست که کدام نوع استرول‌ ها برای وی مفید هستند و این جانور روده ‌ای پیشرفته و تنظیم ‌شده برای فیلتر کردن بقیه مواد خورده شده داشت.با استفاده از مواد شیمیایی حفظ شده در فسیل‌ها، محققان توانستند محتویات روده این جانور را مطالعه کرده و سپس از همین روش روی فسیل ‌های عجیب‌تری مانند دیکینزونیا استفاده شد تا نحوه تغذیه وی شناسایی شود.
محققان در این مرحبله با کمال شگفتی دریافتند که دیکنسونیا روده ندارد. به این ترتیب اکنون محققان دیکنسونیا و کیمبرالا را در قلمرو حیوانات قرار می دهند. این مطالعه جدید ممکن است در نهایت به یک معمای تکاملی پایان داده و بخشی از روند شکل گیری حیات روی کره زمین را مشخص کند.
به گزارش سیناپرس،شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی این مطالعه که در Current Biology منتشر شده است.