این موجود دارای قدیمی ترین مغز در کره زمین است
سه شنبه 8 آذر 1401 - 07:56:15
راه ترقی - سیناپرس / به نظر می رسد بقایای یک فسیل 525 میلیون ساله، قدیمی ترین شواهد وجود مغز در یک موجود زنده باشد که تاکنون کشف شده است. این یافته می تواند بحث های جاری در مورد چگونگی تکامل مغز در بی مهرگان را حل کند.
محققان در مطالعات جدید خود موفق به شناسایی یک فسیل متعلق به نوعی بی مهره موسوم به لوبوپودی کوچک زره پوش با نام علمی Cardiodictyon catenulum شدند که آثار مغز وی به خوبی باقی مانده و از سه جزء متمایز از سیستم عصبی تشکیل شده است.
این یافته جدید از منظر دیرینه شناسان بسیار مهم محسوب می شود زیرا نشان می دهد که مغز این جانور جدا از سر و سیستم عصبی وی تکامل یافته است. قبلاً تصور می شد که مغز این موجودات به بخش های تکراری ساختارهای عصبی به نام گانگلیون تقسیم شده و درست مانند سیستم عصبی در تنه آن ها است.
نیکلاس استراوسفلد، عصب شناس و استاد دانشگاه آریزونا، در این رابطه می گوید: کشف این آناتومی برای ما کاملاً غیرمنتظره بود، زیرا سر و مغز بندپایان مدرن و برخی از اجداد فسیل شده آنها، برای بیش از صد سال به عنوان بخش بندی متصل و مشابه سیستم عصبی بدنشان در نظر گرفته می شد.

این فسیل در اواخر دهه 1980 در استان یوننان چین کشف شد. این جانور کرم مانند در میلیون ها سال پیش با استفاده از چندین جفت پاهای نرم و شاخک دار در کف دریا می‌چرخید.
از آنجایی که اندازه این فسیل فقط یک و نیم سانتی متر است، محققان نتوانستند از آن تصویربرداری اشعه ایکس انجام دهند. در عوض، آنها از روشی به نام فیلتر رنگی استفاده کردند که در آن مجموعه ای از تصاویر دیجیتالی با وضوح بالا برای فیلتر کردن نور با طول موج های مختلف و ترسیم ساختار داخلی استفاده می شود.
در ادامه و به کمک این روش، مورفولوژی سر و مغز این فسیل آشکار شده با فسیل‌های دیگر مشابه و بندپایان امروزی و الگوهای بیان ژن آن‌ ها مقایسه شد. مقایسه ها نشان می دهد که همان ساختار و سازمان مغزی این موجودات برای نیم میلیارد سال ادامه داشته است.
فرانک هیرت، عصب شناس تکاملی از کینگز کالج لندن و از پژوهشگران این تیم مطالعاتی در رابطه با یافته های فوق می گوید: ما یک نشانه مشترک از همه مغزها و نحوه شکل گیری آنها را شناسایی کرده و متوجه شدیم که صرف نظر از گونه ‌ای که مورد مطالعه قرار دارد، هر حوزه مغز و ویژگی ‌های مربوط به آن با ترکیبی از ژن ‌ها مشخص می ‌شوند.
بند پایان غنی ‌ترین گونه‌ ها در قلمرو حیوانات هستند و حشرات، سخت ‌پوستان، عنکبوت‌ ها، هزارپاها و بسیاری از موجودات دیگر در این گروه دسته بندی می شوند. از منظر تکاملی، پس از لوبوپودیان ها، اورتروپودها به وجود آمدند که معنی لغوی آن در زبان یونانی به شکل پای مفصلی واقعی است.
امروزه نوادگان این موجودات در کرم‌های مخملی موجود در استرالیا، نیوزلند و آمریکای جنوبی زندگی می ‌کنند.