راه ترقی
تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب در رشد اقتصادی کشور موثر است
پنجشنبه 28 اردیبهشت 1402 - 12:13:00 PM
ایرنا

راه ترقی- کمال علیپور خنکداری در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی  با اشاره به امضای توافقنامه ساخت راه آهن رشت - آستارا با سرمایه گذاری روس ها اظهار داشت: اگر بخواهیم بودجه‌های عمرانی کشور را از نفت جدا کنیم و منابع آن را سایر درآمدها تامین کنیم، چاره‌ای جز توسعه زیرساخت های بخش حمل و نقل و اتکا به درآمدهای ترانزیت اعم از ریلی و جاده ای نداریم.

وی با اشاره به جذابیت های ترانزیتی ایران برای اتصال شرق به غرب افزود: یکی از مواردی که به افزایش جذابیت ترانزیت از خاک ایران برای صاحبان کالا کمک می کند، افزایش سرعت حمل کالا بخصوص در حوزه حمل و نقل ریلی است.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس ادامه داد: تکمیل کریدورهای حمل و نقلی کشور از جمله کریدور ریلی شمال - جنوب و احداث حلقه مفقوده این مسیر یعنی راه آهن رشت - آستارا در رشد اقتصادی کشور مؤثر است.

علیپور خاطر نشان کرد: اکنون دو کریدور شرق به غرب از شمال کشور می گذرد که شامل اتصال به راه آهن چین از خاک افغانستان و نیز کریدور شمال-جنوب برای اتصال روسیه به هند از بندرعباس و بندر چابهار (با تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان) است و این مسیرها برای کشور اهمیت بالایی دارد.

وی اولویت اصلی کشور در توسعه ترانزیت ریلی از خاک ایران را راه آهن رشت - آستارا عنوان کرد و اظهار داشت: این مسیر علاوه بر درآمدزایی برای کشور، از آسیب‌هاو تلفات حمل و نقل جاده ای کالا نیز بکاهد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس به سرمایه گذاری روس ها در احداث این خط ریلی اشاره و بیان کرد: اینکه بتوانیم از خط اعتباری دیگر کشورها برای توسعه زیرساخت های حمل و نقلی استفاده کنیم، سبب می شود آنها نیز در سود این درآمدها شریک شده و به ترانزیت بیشتر کالا از خط ریلی ایران ترغیب شوند.

علیپور با بیان اینکه با افزایش زیرساخت های ترانزیتی کشور اعم از جاده‌ای و ریلی، ایران در عمل به شاهراه منطقه تبدیل می شود.

وی با یادآوری در سال های گذشته جمهوری آذربایجان بنا داشت با تامین فاینانس 500 میلیون دلاری برای احداث خط آهن رشت-آستارا اقدام کند، اظهار داشت:‌ ما با هیچ یک از همسایگان مشکل نداریم بلکه مراودات ریشه ای و دیرینه با جمهوری آذربایجان داریم امیدواریم مسئولان این کشور نیز به روی ریل همکاری و دوستی با ایران برگردند.

این نماینده مجلس در عین حال با تأکید بر اینکه در عین حال از سرمایه گذاری آذری ها هم در احداث کریدور ریلی شمال - جنوب استقبال می کنیم، گفت: سرمایه گذاری روس‌ها در احداث راه آهن رشت - آستارا جایگزین مناسبی برای فاینانس 500 میلیون دلاری جمهوری آذربایجان است.

در سال 1397 دولت باکو به تهران پیشنهاد سرمایه گذاری و مشارکت 500 میلیون دلاری در ساخت راه آهن 164 کیلومتری رشت-آستارا را داد و قرار بود این طرح به صورت BOT (ساخت ، بهره برداری و انتقال) اجرا شود؛ در آن زمان ایران با هند و روسیه نیز برای مشارکت در سرمایه گذاری در ساخت بخش های دیگری از کریدور ریلی شمال-جنوب مذاکره کرده بود.

تکمیل حلقه مفقوده کریدور ریلی شمال-جنوب که توافقنامه آن 27 اردیبهشت به امضای ایران و روسیه رسید، می تواند به رشد سریع ترانزیت کالا میان روسیه و هند از خاک ایران بینجامد. این دو کشور (روسیه و هند) در سال گذشته میلادی (2022) بیش از 33 میلیارد دلار تبادلات تجاری داشتند.

بر اساس آنچه میان وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل روسیه به امضا رسید، مشارکت روسیه در ساخت راه آهن رشت_آستارا به ارزش 1.6 میلیارد یورو است.


http://www.RaheNou.ir/Fa/News/768648/تکمیل-کریدور-ریلی-شمال---جنوب-در-رشد-اقتصادی-کشور-موثر-است
بستن   چاپ