راه ترقی

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ تکه‌ای ناپیدا از مردم نوشتارها

سرمقاله شرق/ تکه‌ای ناپیدا از مردم
  بزرگنمايي:

راه ترقی - شرق / «تکه‌ای ناپیدا از مردم» عنوان یادداشت روز در روزنامه شرق به قلم احمد غلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
مشکل کنونی مردم ایران چیزی نیست جز مردمی که ناپدید شده‌اند. آنان نه مردمی‌اند که قادر باشند دست به کنش سیاسی بزنند و نه انبوه خلق‌اند بدون خصلت سیاسی. هابز «مردم» را از «انبوه خلق» جدا می‌کند و فرضیه‌ای بنیادین و پارادوکسیکال بنا می‌کند. آگامبن برای روشن‌نمایی از این فرضیه هابز، نقل‌قولی مستقیم از او می‌آورد: «مردم چیزی واحد است، که واجد اراده‌ای واحد است و کنشی واحد را به آن می‌توان نسبت داد. هیچ‌کدام از اینها را درمورد انبوهه نمی‌توان گفت. مردم در هر شهر حاکم است؛ حتی در یک مونارشی مردم است که حکم می‌راند، زیرا اراده مردم اراده‌ای است همچون اراده شخصی واحد». قبل از ادامه نقل‌قول هابز باید به این نکته توجه کرد که او حتی بنای حکومت مونارشی (پادشاهی) را اراده مردم می‌داند.
پادشاهی که قدرتش همان اراده مردم است. امری که در دوره‌های تاریخی پادشاهی ایران به‌ندرت دیده شده است. در حکومت‌های پادشاهی ایران، مردم نه‌تنها مردم نبودند بلکه انبوهه (جمعیت) هم نبودند؛ آنان رعایایی بودند تحت قیمومت پادشاه. پس ایرانیان کنونی در فخرفروشی به گذشته باید محتاطانه عمل کنند و برای بازگشت به تاریخ نگاهی انتقادی داشته باشند تا سره را از ناسره جدا کنند و در دامگهی که خشم‌شان تدارک دیده نیفتند. بگذریم.
بازار
به نقل‌قول هابز برگردیم که برای نقد جامعه کنونی ایران به کار می‌آید. هابز می‌گوید: «در یک دموکراسی و یک آریستوکراسی، شهروندان انبوهه هستند؛ اما شورا همان مردم است. و در یک مونارشی، اتباع انبوهه‌اند و (هرچند این پارادوکس است)، شاه مردم است. مردمان عامی، و دیگران که درکی از این امور ندارند، همواره از شمار عظیمی از آدمیان، یعنی از شهر، تحت عنوان مردم سخن می‌گویند؛ می‌گویند که شهر علیه شاه قیام می‌کند (که ناممکن است)، و مردم خواهان همان چیزی هستند که اتباع دردسرساز و نجواگر می‌خواهند؛ و تحت لوای مردم، شهروندان را علیه شهر تحریک می‌کنند. یعنی انبوهه را علیه مردم». جالب شد، مردمی که کنشگر سیاسی‌اند و اراده آنان همان اراده شاه است و این اراده در شاه وحدت می‌یابد، دستخوش اضطرار انبوهه می‌شوند. اگر به روایت آگامبن از هابز برگردیم، او این‌گونه پاسخ می‌دهد: «در همان لحظه که مردم حاکم را انتخاب می‌کند، خود را در قالب انبوهه‌ای مغشوش و پراکنده منحل می‌سازد. این فقط در نظام‌های سلطنتی رخ نمی‌دهد، یعنی نظامی که در آن به‌محض انتخاب شاه، مردم دیگر یک شخص نیست بلکه انبوهه‌ای فروپاشیده است، زیرا مردم تنها به‌واسطه قدرت حاکمه بود که یک شخص را تشکیل داد، که حال آن را به شاه تفویض کرده است؛ اما حتی در یک دموکراسی یا آریستوکراسی نیز چنین است، که در آنها به‌محض تشکیل شورا، مردم هم‌زمان منحل می‌شود».
تجربه سیاسی ما هم چیزی جز این را نشان نمی‌دهد. مردم کنشگران سیاسی‌اند که پای صندوق‌های رأی می‌روند و منفک‌شده از انبوهه، فردی را به‌عنوان رئیس‌جمهور برمی‌گزینند. آنان تا زمانی که رئیس‌جمهور بر اریکه قدرت ننشسته است همچنان مردم هستند. آنگاه که مردم به او قدرت بخشیدند و به نماد قدرت درآمد، مردم در دل انبوهه منحل می‌شود. از این منظر است که این ایده قوت می‌گیرد که دموکراسی‌ها صرفاً مشارکت در بازی قدرت است و این بازی مثل هر بازی دیگری آغاز و انجامی دارد و مهم‌تر از همه اینکه این برگزیدگان نمی‌توانند به‌عنوان نماینده مردم دست به اقدامات همه‌جانبه بزنند. رئیس‌جمهور منتخب بیش از هر چیز وامدار کسانی است که او را به‌عنوان مظهر اراده مردم در اذهان جا انداخته‌اند.
در واقع مردم خود انتخابگر نبوده‌اند. انتخاب آنان انتخاب «دیگری» است. پیش از رسیدن به نکته نهایی باز به‌سراغ روایت آگامبن از هابز برگردیم: «مردم -بدن سیاسی- تنها به‌شکلی لحظه‌ای در نقطه‌ای وجود دارد که در آن یک شخص، یا شورایی از اشخاص، را نماینده خود قرار می‌دهد؛ اما این نقطه تلاقی می‌کند با محوشدنش در انبوهه‌ای فروپاشیده. بدن سیاسی بدین ترتیب مفهومی ناممکن است، که تنها در تنش بین انبوهه و مردم -حاکم جای دارد: بدن سیاسی همواره پیشاپیش در کار منحل ‌ساختن خود در جریان تأسیس حاکم است؛ و حاکم نیز تنها شخصی مصنوعی است، که وحدتش نتیجه استفاده از دستگاهی بصری یا یک نقاب است. شاید مفهوم بنیادین اندیشه هابز بدن باشد». اینک از این‌ بحث‌ها چه عاید ما می‌شود؟ اگر انبوهه فرومی‌پاشد و مردم نیز در دل انبوهه منحل می‌شوند، بازی دموکراسی تنش میان انبوهه و مردم، مردم و انبوهه است. اما در اینجا حلقه مفقوده‌ای وجود دارد.
همه چیز به این دوگانه ختم نمی‌شود. اگر مردم سیاسی‌اند و انبوهه غیرسیاسی؛ مردمی نیز هستند که از مردم بماهو مردم منفک شده و در این دوگانه سیاست‌ورزی نمی‌کنند. آنان اقلیتی هستند منفک‌شده از این دوگانه که در بزنگاه‌های کنش سیاسی دست به کار خواهند شد. می‌توان گفت آنان تکه‌ای از مردم‌اند که در انبوهه مستحیل نشده‌اند و سنتز وضعیت موجود هستند. مردم بالقوه‌ای که تعیین‌کننده‌اند و قادرند خارج از این پارادایم دست به سیاست‌ورزی بزنند. شکل اغراق‌شده این بالقوگی را می‌توان در دوران پیش از انقلاب با فیگور چریک‌های مبارز نشان داد. چریک‌هایی که تلاش می‌کردند در انبوهه خلق مستحیل نشوند. بگذریم از اینکه اگر آنان به اهداف‌ خود دست پیدا می‌کردند خواسته یا ناخواسته کدگذاری شده و در انبوهه مستحیل می‌شدند. اما اینک واقعیت موجود این است که این حلقۀ مفقوده تکه‌ای برآمده از سنتز مردم و انبوهه در حالت بالقوگی به سر می‌برد و مترصد ظهور است.
* برای نوشتن این یادداشت از کتاب «جنگ داخلی: استاسیس به‌مثابۀ پارادایم سیاسی» نوشته جورجو آگامبن، ترجمه سیدمحمدجواد سیدی، نشر نو، استفاده شده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1068192/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جلسه بارسا و نایکی؛ برنامه‌های جذاب در راه است!

فابیو کاپلو: حضور‌ امباپه باعث شد تا رئال شبیه پی‌اس‌جی شود

شجاع خلیل‌زاده محروم شد

استقلال تنها تیمی که به فینالیست آسیا نباخت

بارسلونای بی‌باک مقابل بدقلق‌ترین حریف ممکن!

جلسه غیرعلنی مجلس درباره برنامه‌های هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان

ترقی: وزیر راه با سوءمدیریت‌ها برخورد می‌کند یا فقط نمایش می‌دهد؟

ادعای منان رئیسی در خصوص یک نماینده: وقتی به مجلس آمد پا برهنه بود اما الان 50 ملک دارد!

سفر غافلگیرکننده 3 خواننده مشهور دنیا به ایران

انتشار نماهنگ «خواهر برادری» برای دهه کرامت

تصاویر جدید از لحظه شروع آتش‌سوزی در بندر شهید رجایی

طوفان سه شنبه شب تهران 6 مصدوم داشت

تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه

نجات دو ماهواره از مدار اشتباه توسط مهندسان چینی

برای شناخت جهان سعدی چه کتابی بخوانیم؟

دو خواسته مهم کارگران در هفته کارگر

بابایی: به دنبال تکرار جایگاه سال گذشته هستیم

رونالدو و النصر مانع از پرواز دلفین‌ها می‌شوند

پایان همکاری ژسوس و الهلال

پیام نیازمند در دو راهی سپاهان و پرسپولیس

سرنوشت متفاوت میلاد و عبدالکریم در پرسپولیس

میرلوحی: یک سوم استانداران باید تغییر کنند

هومن سیدی چطور از نابازیگران، نقش های درخشان می سازد؟

زبان معیار؛ از کلی واژه فرنگی در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها تا یک پیگیری که به ثمر نشست

فیلم دوربین‌های مداربسته از لحظه شروع آتش‌سوزی در بندر شهید رجایی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور از فردا

هوش مصنوعی، آرتروز را در عرض چند دقیقه با دقت 98 درصدی تشخیص می‌دهد

«راز سرباز» روایتی از جنگ برای نوجوانان در راه کتابفروشی‌ها

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انفجار فاجعه‌بار بندر شهید رجایی و چند نکته

فرصت بزرگ ناترازی 20 گیگاواتی برق!

احتمال کناره‌گیری رئیس الهلال با حذف از آسیا

پیولی: نتایج تیم‌های عربستانی نشانه کیفیت آنهاست

امینی: از وضعیت جودو خجالت‌زده‌ایم

نامه ایروانی به شورای امنیت درپی ادعای فرانسه: ایران دکترین دفاعی خود را تغییر نداده است

امیرحسین هاشمی به غیر از «جان سخت» در چه فیلمی بازی کرده بود؟

کنسرت راغب علامه، ماهسون و الیاس در ایران

موانع اجرای قانون ثبت رسمی معاملات املاک

حجم زیاد آسیب‌های روانی ناشی از حادثه بندرعباس؛ آغاز مداخلات اولیه روان از بیمارستان‌ها

سرمقاله خراسان/ زیارت؛ سفر آسان یا آزمون صبر؟

مشاور سه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا: برچیدن برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران غیرممکن است

سه شنبه های تکریم و پاسخگویی مدیر کل بنیاد مازندران به جامعه ایثارگری/ صداقت و شفاف سازی اولویت ارائه خدمت به ایثارگران

کاهش آسیب‌های ناشی از جنگ با کمک علم روانشناسی

دستیار آرتتا فکر کرد سرمربی آرسنال است!

انتقاد هواداران آرسنال از اودگارد؛ فقط تماشا می‌کرد!

حکیمی: با دمبله صحبت کردم، حالش خوب است!

دوناروما فوق‌العاده بود اما در پاریس برنده می‌شویم

ویتینیا: نباید با یک برد بگوییم در فینال هستیم!

60 هزار اسکناس علیه رونالدو؛ به خانه‌ات برگرد!

همدردی بوژوویچ با مردم بندرعباس

پیروزی طلایی پاریس در لندن؛ در یک قدمی فینال با تک‌گل دمبله