راه ترقی

آخرين مطالب

سیاست همسایگی اولویت دولت سیزدهم است سياسي

سیاست همسایگی اولویت دولت سیزدهم است
  بزرگنمايي:

راه ترقی- محمد حسن شیخ‌الاسلامی روز دوشنبه در همایش ملی ایران و همسایگان در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه، با بیان اینکه در دولت سیزدهم سیاست همسایگی در اولویت است، گفت: سیاست همسایگی به زبان ساده عبارت از اراده و برنامه‌ریزی استفاده از فرصت‌های جغرافیایی همسایگی است و مدیریت تهدیدهایی که این جغرافیا در روابط ایجاد می‌کند.

رییس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه افزود: این ایده جدیدی نیست اما درباره اهمیت، ضرورت، فوریت و اولویت این سیاست در دولت سیزدهم اجماع به وجود آمده است.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: شناخت و تبیین ابعاد نظری و سازوکارهای عملی سیاست همسایگی دارای اهمیت بوده و از این رهگذر این سیاست به یک منظومه منسجم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود که در آن مفاهیمی چون تشدید تعاملات و تبادلات دو تا چند جانبه، ارتقای اعتماد متقابل، خویشتنداری، گفت‌و گو و تفاهم، هم‌افزایی، جامع‌نگری و دوراندیشی و ساختارمندی فرهنگی و تاریخی نقطه عزیمت به سوی هماهنگی، همدستی، همکاری و همبستگی خواهد بود.

وی با بیان اینکه وجه مشخصه موفقیت سیاست همسایگی همچون تدبیر و رویکرد سیاست خارجی، تامین و تحقق اهداف به منافع ملی کشور است، گفت: حساب همسایگان باید از دیگران جدا باشد و سیاست همسایگی موفق می‌تواند به طور متقابل نگرانی‌های امنیتی ایران نسبت به همسایگان و همسایگان نسبت به ایران را کاهش دهد. در این الگو تهدیدات و مشکلات موجود در حوزه همسایگی زمینه گفت و گو تلقی می‌شوند و بنیان همکاری‌ها را تقویت می‌کنند.

رییس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در پرتو این سیاست هزینه‌های مقابله با نظام سلطه با تقویت گشایش متقابل و همبستگی در محیط همسایگی کاهش می‌یابد و از این راه تحقق و ترویج آرمان‌ها و آموزه‌های انقلاب شکوهمند اسلامی در سایه چنین گشایشی میسر می‌شود.

شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه ارتقای زیرساخت‌ها و توسعه تجارت که از نتایج همسایگی است زمینه را برای رفع محدودیت‌های ژئوپولیتیک و مزاحمت‌های خارجی فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: کمترین چیزی که از سیاست همسایگی نمی‌توان توقع داشت عدم همکاری همسایه‌ها با دشمنان است اگرچه ظرفیت سیاست همسایگی به این وجه سلبی محدود نیست و وجه ایجابی آن در سطوح مختلف به منصه ظهور می‌رسد.  

وی گفت: جغرافیای همسایگی طیف متنوعی از امکانات را در اختیار می‌گذارد که هر یک در جای خود می‌تواند مزیتی بزرگی به حساب آید و مرجعیت ژئوپولتیک، ارتباطات، تجارت درون منطقه‌ای، بازار گسترده و متنوع، دسترسی مستقیم به نقاط جهان، از این نوع است.

رییس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: سیاست همسایگی باید یکی از ستون‌های اصلی سیاست خارجی و دیپلماسی فعال و هوشمند باشد.  

همسایه می‌تواند به لحاظ جغرافیایی هم مرز نباشد

شیخ‌الاسلامی تاکید کرد: همسایه می‌تواند به لحاظ جغرافیایی هم مرز نباشد، اگر این ایده را بپذیریم باید کنار جغرافیا عناصر و مولفه‌های دیگری را برای همسایگی تعریف کنیم.  

رییس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: با افزودن مولفه‌های جدید به مقوله همسایگی مفاهیم دیگری چون ماهیت همسایگی که ناظر بر گونه‌شناسی همسایگی است، شدت همسایگی، پویایی و ایستایی همسایگی  به این ادبیات افزوده می‌شود که هر یک در جای خود درخور تامل است.

وی تصریح کرد: مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه حدود 2 سال پیش پژوهشی در باب سیاست همسایگی به عنوان یکی از اولویت‌های کاری خود قرار داده و مجموعه‌ای از فعالیت‌های مطالعاتی پژوهشی و نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها ذیل این عنوان و در این مرکز در حال انجام است و یکی از این فعالیت‌ها سفارش یک طرح تحقیقاتی به مرکز آینده پژوهشی جهان اسلام بود که به نحو شایسته و مطلوب توسط این مرکز انجام شد.

شیخ‌الاسلامی افزود: در این طرح برگزاری یک همایش ملی برای ارائه دستاوردهای پژوهشی و تبادل نظر در باب این موضوع راهبردی پیش بینی شده و نشست امروز مرحله پایانی این پژوهش است.

وی خاطرنشان کرد: پیش نشست‌های متعددی با همکاری دانشگاه‌های مختلف برای این همایش برگزار شد و دبیر این همایش به آنها اشاره کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/337413/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد