راه ترقی

آخرين مطالب

بلندیهای جولان؛ اشغال 55 ساله خاک سوریه نوشتارها

بلندیهای جولان؛ اشغال 55 ساله خاک سوریه
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
با گذشت بیش از 55 سال از زمان اشغال ارتفاعات جولان سوریه و صدور قطعنامه‌های متعدد در مورد غیرقانونی بودن این اشغال، رژیم صهیونیستی هنوز در این منطقه حضور داشته و آن را جزوی از خاک خودش میداند؛ خاک و سرزمینی که در سال 1948 از مردم فلسطین به زور گرفته و اشغال کرده است.
به گزارش ایسنا، در پی تشدید تنش‌ها در شهر قدس اشغالی و یورش‌های مکرر اشغالگران صهیونیستی به مسجدالاقصی و نمازگزاران، چندی پیش تیپ قدس در سوریه که سال 2013 از فلسطینی‌های ساکن اردوگاه‌های آوارگان در خاک سوریه تشکیل شد، با شلیک سه موشک به سوی مواضع رژیم صهیونیستی در جنوب بلندی‌های جولان، بار دیگر بر تعهد خود به آزادسازی قدس و تمامی اراضی اشغالی فلسطین تاکید کرد.
پس از این عملیات کمیته‌های مقاومت فلسطین از حملات موشکی به مواضع رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی سوریه در حمایت و دفاع از مسجدالاقصی استقبال کردند.
بازار

راه ترقی

بلندی‌های جولان که از سال 1967 در اشغال رژیم صهیونیستی است، با شهر حیفا در اراضی اشغالی تنها 70 کیلومتر فاصله داشته و در 60 کیلومتری شهر دمشق قرار دارد. این منطقه به دلیل مشرف بودن بر اراضی اشغالی و نیز دمشق از موقعیت استراتژیک و اهمیت بالایی برای سوریه و رژیم صهیونیستی برخوردار است به نحوی که از بالای این ارتفاعات دریاچه طبریا واقع در شمال اراضی اشغالی و نیز لبنان و سوریه قابل رویت هستند.

راه ترقی

خط آتش بس (1949-1967) مناطق اشغالی از سوی اسراییل (1967) و مناطق حائل (1974)
همچنین منطقه جولان دارای منابع آبی و نهرهای متعدد است و در فصل زمستان کوه الشیخ پوشیده از برف است. این کوه و دریاچه طبریا از منابع آبی مهم منطقه محسوب می‌شود، علاوه بر این آب و هوای این منطقه امکان استفاده از انرژی خورشیدی و بادی را هم برای تولید برق فراهم می‌کند.
ارتش رژیم صهیونیستی طی جنگ شش روزه (1967) دو سوم از مساحت ارتفاعات جولان را به اشغال خود درآورد و گهگاه حملاتی را از این مناطق به سمت خاک سوریه انجام می‌دهد.
قبل از جنگ جمعیت جولان تقریبا 138 هزار تن بود اما پس از جنگ و با محدودیت‌ها و فشارهای اسرائیل تنها کمی بیش از شش هزار تن از سکنه آن باقی ماندند و آنها هم تحت حکومت نظامی قرار داشته و از عصر تا صبح اجازه خروج از منزل را نداشتند.
از دیگر دلایل مهمی که می‌توان برای توجه رژیم صهیونیستی به این منطقه و اشغال آن عنوان کرد، توسعه اراضی تحت اشغالش و افزایش جمعیت شهرک‌نشین‌ها است، این رژیم تنها پنج هفته پس از اتمام جنگ، اولین طرح شهرک‌سازی را در این مناطق آغاز کرد و در حال حاضر 33 شهرک با جمعیتی بالغ بر 27 هزار شهرک‌نشین در این مناطق دارد.
همچنین رژیم صهیونیستی با اشغال بلندی‌های جولان به دنبال ایجاد منطقه حائلی میان اراضی اشغالی و سوریه و دور نگه داشتن ارتش سوریه و همپیمانان آن از مرزهایش است تا فاصله نیروهای محور مقاومت تا مرزهایش را به 30 تا 40 کیلومتر برساند.
پارلمان این رژیم (کنست) در سال 1981 در راستای تجاوزها و اقدامات اشغالگرانه خود، با تصویب قانونی جولان را بخشی از اراضی خود اعلام کرد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در سال 2019 به صورت رسمی بلندی‌های جولان را به عنوان بخشی از اراضی اشغالی به رسمیت شناخت.
این در حالی است که سازمان ملل هرگز اقدام کنست را به رسمیت نشناخت و جولان را متعلق به سوریه و منطقه‌ای اشغال شده می‌داند.
در پی تصمیم ترامپ، مردم سوریه در شهرهای مختلف این کشور دست به اعتراض زده و ضمن محکوم کردن این اقدام، خواستار بازگرداندن منطقه جولان به خاک سوریه شدند.
طبق قوانین بین‌المللی، اشغال ارتفاعات جولان توسط رژیم صهیونیستی غیرقانونی است و این مطلب در سه قطعنامه سازمان ملل تاکید شده است، اولی قطعنامه شماره 242 شورای امنیت در سال 1967 که در بند اول آن به وضوح عقب‌نشینی نیروهای مسلح اسرائیل از مناطق اشغال شده در طول جنگ شش روزه شامل شبه جزیره سیناء، کرانه باختری و ارتفاعات جولان خواسته شده است.
دومین مورد قطعنامه شماره 338 شورای امنیت است که در سال 1973 در طول "جنگ رمضان" به تصویب رسید و در آن از طرف‌های درگیر خواسته شده به تمامی بندها و جزئیات قطعنامه شماره 242 این شورا عمل کنند.
در قطعنامه شماره 497 شورای امنیت در سال 1981 نیز به روشنی تاکید شده که اشغالگری اسرائیل در منطقه جولان غیرقانونی است. در متن این قطعنامه آمده است، تمامی اقدامات اسرائیل در بلندی‌های جولان شامل اجرای قوانین خود و کنترل بر آن لغو، باطل و فاقد اثربخشی قانونی در سطح بین‌المللی است.
در واقع قطعنامه‌های 242 و 338 به طور ویژه خواسته‌های مطرح شده در طرح‌های صلح عربی همانند طرح فاس در سال 1982 و ابتکارعمل صلح عربی در سال 2002 را تایید کرده و از آنها حمایت می‌کنند، دو طرحی که رژیم اشغالگر با آنها مخالفت کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/713531/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟