راه ترقی

آخرين مطالب

شوک سنجی تحریم‌ها نوشتارها

شوک سنجی تحریم‌ها
  بزرگنمايي:

راه ترقی - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
هاشم پسران، اقتصاددان برجسته ایرانی در تازه‌ترین مقاله خود به بررسی آثار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران پرداخته است. او با تشریح آسیب‌های مستقیم و غیرمستقیم تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، بیان می‌کند که انحرافات در اقتصاد ایران تنها ناشی از تحریم نیست و به سیاستگذاری نادرست نیز بازمی‌گردد. خلاصه‌ای از این مقاله با ترجمه آزاده خرمی‌مقدم در هفته‌نامه «تجارت‌فردا» به چاپ رسیده است.
بدون شک تحریم‌های بین‌المللی یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد ایران در چهار دهه اخیر بوده است. با این حال این تحریم‌ها در دهه نود شمسی به اوج خود رسید و بروز آثار نامطلوب آن در اقتصاد ایران شدت یافت. هاشم پسران، اقتصاددان مطرح ایرانی، در تازه‌ترین مقاله خود به بررسی شدت این تحریم و آثار آن بر اقتصاد ایران پرداخته است. او با تعریف شاخصی تحت عنوان «شدت تحریم‌ها» به تحلیل آثار مختلف تحریم‌ها پرداخت. این اقتصاددان علاوه بر آثار مستقیم تحریم، به بررسی واکنش‌های سیاستگذار داخلی به این تحریم‌ها و آثار آن نیز توجه کرده است. به گفته این اقتصاددان، در غیاب تحریم‌ها متوسط رشد سالانه ایران می‌توانست حدود چهار تا پنج درصد در مقایسه با سه درصد باشد. اما این مقاله معتقد است انحرافات سیاستگذاری در اقتصاد ایران بدون تحریم نیز به وقوع می‌پیوست و این سیاستگذاری نادرست را نمی‌توان یکسره به تحریم‌ها مرتبط دانست.
مهمان دیرینه اقتصاد ایران
بدون شک در چهل سال اخیر هیچ پدیده‌ای به اندازه تحریم‌های بین‌المللی اقتصاد ایران را متاثر نساخته است. طی 40 سال اخیر، ایران در معرض درجات مختلفی از تحریم‌های اقتصادی و مالی و مسدود شدن دارایی‌ها بوده است. این تحریم‌ها از سال 1979 آغاز شده است؛ یعنی زمانی که ایالات‌متحده تجارت نفت ایران را تحریم کرد و 12میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را که خارج از ایران نگهداری می‌شد با هدف آزادی گروگان‌های آمریکایی مسدود ساخت. گرچه هدف اولیه این تحریم‌ها به تنش‌های متعاقب تسخیر سفارت آمریکا باز می‌گشت اما در سال‌های بعد تحریم‌ها با هدف محدود ساختن اقدامات سیاسی و نظامی ایران در خاورمیانه صورت گرفت. این وضعیت موجب شده اقتصاد ایران دچار وضعیت ویژه‌ای شود که در نوع خود منحصر‌به‌فرد است.
بازار

راه ترقی

آثار پیدا و پنهان تحریم
مهم‌ترین و فوری‌ترین اثر تحریم، محرومیت از منافع مستقیم تجارت و مراودات اقتصادی است. به بیانی ساده‌تر، از دست دادن مشتریان صادراتی، از دست‌ دادن دسترسی به ذخایر ارزی و سایر زیان‌های مرتبط با تجارت اولین و سریع‌ترین کانالی است که تحریم از طریق آن به اقتصاد آسیب می‌رساند. اما این تنها حلقه اول از آثار تحریم است و آثار سوء آن به این محدود نمی‌شود. تحریم‌های اقتصادی عواقبی چون رانت‌جویی، تحریف تخصیص منابع و هزینه‌های کلی مرتبط با تلاش‌های مربوط به کاهش و دور زدن تحریم‌ها را در پی دارد. اثرگذاری آثار ثانوی تحریم‌ها با مدت زمانی که وضع می‌شوند رابطه مستقیم دارد؛ به بیانی دیگر هرچه تحریم‌ها طولانی‌مدت‌تر وضع شوند، آثار ثانویه آن‌ها شدیدتر است. هاشم پسران، اقتصاددان و استاد سابق دانشگاه کمبریج در تازه‌ترین مقاله خود درباره آثار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، به بررسی اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت شوک‌های تحریمی بر درآمدهای صادرات نفت، نرخ ارز ریال ایران/ دلار، رشد عرضه پول، تورم و رشد تولید پرداخته است و برای توضیح آن‌ها به تعریف شاخصی مبنی بر «شدت تحریم‌ها» مبادرت ورزیده است.
بر اساس این مقاله، تخمین زده می‌شود که در صورت عدم‌وضع تحریم‌ها، رشد اقتصاد ایران به‌طور متوسط می‌توانست حدود چهار تا پنج درصد در سال باشد که در مقایسه با سه‌درصد محقق‌شده فعلی به شکل محسوسی بالاتر است. تحریم‌ها همچنین موجب شده سیاست‌ها و سو‌ءمدیریت‌های اقتصادی تشدید شود. عمده واکنش‌های سیاستی دولت ایران به تحریم‌ها برای حفظ سطح رفاه به یارانه‌های هنگفت سوخت و مواد غذایی، نرخ‌های ارز چندگانه و سیاست‌های بودجه‌ای و اعتباری ضعیف محدود می‌شود؛ سیاست‌هایی که به نوبه خود موجب سوءمدیریت اقتصادی و رانت‌خواری و فساد در مقیاسی بزرگ شده است.
تحریم و آثار مثبت؟
این اقتصاددان تحریم‌‌ها را تنها حائز آثار منفی نمی‌داند و در این مقاله برخی از اثرات مثبت تحریم بر اقتصاد ایران را نیز ذکر می‌کند. بر این اساس اقتصاد ایران در آغاز تحریم‌ها به‌اندازه کشورهایی مانند عربستان سعودی به‌شدت به صادرات نفت وابسته بود. محدود کردن صادرات نفت در یک دوره زمانی نسبتا طولانی به تحولات ساختاری مهمی در اقتصاد ایران منجر شده است که با افزایش قابل‌‌توجه صادرات غیرنفتی به‌ویژه پتروشیمی، محصولات تولیدی سبک و کالاهای کشاورزی همراه شده است. علاوه بر این، احتمالا تحریم‌های ایالات متحده تا حدی عامل رشد سریع شرکت‌های فناوری پیشرفته و دانش‌بنیان در ایران در دهه گذشته بوده است. با این حال در مجموع تردیدی وجود ندارد که تحریم‌ها به اقتصاد ایران آسیب رسانده است.
لغو تحریم و آینده اقتصاد ایران
با وجود نکات ذکرشده مبنی بر آثار منفی تحریم‌ها، بعید به نظر می‌رسد که لغو تحریم‌ها به‌خودی‌خود دوره‌ای از رشد پایدار و تورم پایین و پایدار را تضمین کند. به گفته این اقتصاددان برجسته، برای داشتن دوره‌ای از رشد پایدار اقتصادی و کنترل تورم، اصلاحات بسیاری در سیاست‌ها برای رفع انحرافات قیمتی ناشی از تحریم‌ها و همچنین سایر انحرافات ناشی از سوءمدیریت عمومی اقتصادی، حکمرانی ضعیف و ابهاماتی که پیرامون نقش نسبی سازمان‌های نیمه‌دولتی و بخش خصوصی در اقتصاد وجود دارد، مورد نیاز است.
تحریم و بحران ارزی
به گفته این اقتصاددان سرشناس، همه بحران‌های ارزی ایران را نمی‌توان در تشدید تحریم‌ها دنبال کرد. ایران از دوران پس از جنگ در چهار دوره ریاست‌جمهوری شاهد بحران‌های ارزی بزرگ بوده است، در حالی ‌که تنها دو بحران ارزی اخیر را می‌توان مستقیما به تشدید تحریم‌ها نسبت داد. بحران‌های ارزی در دوران ریاست‌جمهوری رفسنجانی و خاتمی ریشه‌های داخلی دارند که ناشی از گسترش سریع واردات و قیمت پایین نفت، همراه با سیاست‌های پولی و مالی تطبیقی است.
یکی از نکات برجسته‌ای که پسران در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهد، مساله اثر تحریم بر جدایی اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی است. بدون شک یکی از اصلی‌ترین آثار تحریم جدا ساختن ایران از اقتصاد بین‌الملل است. این مساله در همبستگی رشد اقتصاد ایران با اقتصاد جهان منعکس شده است. از سوی دیگر پسران گرچه وزن تحریم‌ها در افت اقتصاد ایران را جدی می‌داند اما مساله را صرفا در تحریم‌ها جست‌وجو نمی‌کند. به گفته این اقتصاددان شکی نیست که تحریم‌ها به اقتصاد ایران آسیب رسانده است، اما نباید آسیب‌های سال‌ها سوءمدیریت اقتصادی را دست‌کم گرفت. رشد تولید پایین ایران نسبت به پتانسیلش، تورم بالا و نوسانات رشد تولید را نمی‌توان تنها در تحریم‌ها جست‌وجو کرد؛ بلکه ریشه‌های داخلی دارند که از دوره‌های طولانی سوءمدیریت اقتصادی، قیمت‌های نسبی تحریف‌شده، رانت‌خواری، سیستم بانکی و نهادهای مالی توسعه‌نیافته نشات می‌گیرد. تحریم‌ها برخی از این روندها را تشدید کرده و اجرای اصلاحات بسیار ضروری را به تاخیر انداخته است.

راه ترقی

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/721401/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

آنچلوتی 22 رئالی را برای ال‌کلاسیکو به خط کرد

بدترین خبر برای تراکتور در آستانه جام حذفی

هت تریک بدبیاری برای کشتی ایران در دبی!

گل اول بحرین به ایران توسط عدالله سلمان احمد

گل اول ایران به بحرین توسط علیرضا رفیعی‌پور

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت پرویز داوودی

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به‌طور علنی صحبت نکنید

تصاویری از لاریجانی، سعید جلیلی و محسن رضایی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد

یک نماینده مجلس سِمت گرفت

محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری کاندیدای انتخابات 1404 می‌شوند؟

تا قیامت منتظرت میمونم

مردم دختر ترشیده رو هم اینجوری شوهر نمیدن!

زن‌ها وفا نمی‌بینند که بی‌وفایی می‌کنند

جواد تشکری مدیر رادیو اربعین شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

درس بزرگ معادی به پسرش در «افعی تهران»

اجرایی تاثیرگذار از علیرضا قربانی در کنسرت

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

اینجا، یک میلیارد کیلومتر دورتر از زمین، حیات زنده می‌ماند!

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

درگذشت یار محمودها و پایداری

سیستان و بلوچستان فراموش شده

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد از اهمیت بالایی برخوردار است