راه ترقی

آخرين مطالب

بازگشت جنجالی عادل فردوسی پور نوشتارها

بازگشت جنجالی عادل فردوسی پور
  بزرگنمايي:

راه ترقی - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مردی که سال‌ها محبوب جامعه بوده و در محافل مختلف مورد تقدیر قرار گرفته، با طرح چند پرسش از یک بازیکن تیم ملی، «بازجو» و «آزارگر» نامیده شده است. حالا با دو روایت پیرامون «آقای گزارشگری فوتبال ایران» مواجه هستیم. یکی، صدایی از درون جامعه و برای جامعه و دیگری، بازجو خبرنگاری علیه خواست جامعه. این که کدام‌یک از این تفسیر‌ها صحیح است را هر شخص می‌تواند از دریچه قضاوت خود بنگرد
یک هفته گذشته مملو از رخداد‌های جنجالی و خبرساز بود. تغییر نام یک خیابان در شهر مشهد در نتیجه تنش‌زدایی ایران و عربستان، استعفای فتح‌الله‌زاده مدیرعامل استقلال، ممنوعیت‌های ادامه‌دار برای اتباع افغانی در اماکن عمومی، تغییرات جدید رئیسی در کابینه تا آمدن اولین «گروه تذکر لسانی» مردانه به خیابان‌ها، کانون توجهات را در هفت روز گذشته به سوی خود جلب کردند.
 فراتر از تمامی این رخدادها، بازگشت عادل فردوسی، مجری سرشناس دنیای فوتبال به پخش رسانه‌ای را می‌توان مهم‌ترین رخداد هفته نامید. عادل پس از 7 ماه تعطیلی برنامه جدید خود یعنی «فوتبال 360» با گفتگو ویژه با علیرضا جهان‌بخش به میدان آمد. این مجری محبوب، از دلایل وقفه بلندمدت خود گفت، اما این انتقادات او خطاب به میهمان‌اش بود که به سرعت رسانه‌ای شد و واکنش‌های مختلف را به همراه داشت.
بازار

راه ترقی

حضور سیاست در قلب فوتبال 360
فردوسی‌پور، وقفه 7 ماهه برنامه 360 را به ناراحت و عزادار بودن ارجاع داد و گفت: «صحبت درباره فوتبال، برنامه فوتبالی ساختن و مصاحبه فوتبالی گرفتن اولویت هیچ‌کدام‌مان نبود؛ مسائل مهم‌تری برای شنیده شدن وجود داشت...» برنامه‌ساز فوتبال 360 با بغضی در گلو، از دردناک بودن آن‌چه که در این ماه‌ها بر ما گذشت، سخن گفت. او از عاشق زندگی بودن جوانان و عزیزانی سخن گفت که در این مدت از میان ما رفتند. عادل از ناامید نشدن، یکدیگر را داشتن، به زندگی ادامه دادن و به گرفتن تلاش برای ساختن ایرانی بهتر برای جوانان سخن راند.
جنجالی‌ترین بخش قسمت جدید «فوتبال 360» لحظه‌ای بود که فردوسی‌پور حال و هوای کشور قبل از اعزام تیم ملی به مسابقات جم جهانی قطر را بازگو کرد. او از ناراحتی عمومی جامعه گفت و سپس از مسائلی هم‌چون گرفتن جشن تولد برای علیرضا بیرانوند، شادی بعد از گل مقابل اروگوئه، تشدید تنش در فضای مجازی علیه تیم ملی، دیدار بازیکنان تیم ملی با رئیس‌جمهو، منتشر شدن عکس‌هایی «کرنش‌طور»، نبستن مچ‌بند مشکی، ادا و ناز بازیکنان در فتوشوت‌های فیفا، انفعال بازیکنان تیم ملی و فاصله افتادن میان جامعه و بازیکنان سخن گفت.
این اظهارات جنجالی و پاسخ‌های جهانبخش، بازتاب بسیار گسترده‌ای را به همراه داشت. علی‌رغم واکنش‌های مثبت بسیار از کاربران فضای مجازی، قسمت جدید «فوتبال 360» با انتقادات شدید برخی و رسانه‌ها نیز همراه شد. در برجسته‌ترین واکنش انتقادی، حمید رسایی، از سیاست‌مداران اصول‌گرا و نماینده سابق مجلس با انتشار یک توئیت و دو هشتگ جنجالی، عادل فردوسی‌پور تاخت. او در تئیت‌اش نوشت: «عادل جون، مجری بازجو و آزارگرورزشی تویی، بقیه اداتم نمیتونن در بیارن…». او همچنین، دو هشتگ «مجری بازجو» و «آزارگر ورزشی» را نیز به کار برد که بلافاصله مورد استقبال رسانه‌ها و افراد منتقد فردوسی‌پور نیز قرار گرفت.

راه ترقی


کلیدواژه «بازجو خبرنگار» مورد استقبال خبرگزاری‌های تسنیم و فارس قرار گرفت. تسنیم در گزارشی با عنوان «بازجو خبرنگاری عادل فردوسی‌پور و یک سؤال/ چرا خودت از تلویزیون نرفتی؟»، با طرح چهار نکته از فردوسی پور انتقاد کرد. این خبرگزاری، رفتار عادل را بر خلاف ژست‌های سابق او مبنی بر عدم ورود به مسائل سیاسی ارزیابی کرد و نوشت: «این بار به صورت علنی وارد سیاست و سیاسی‌کاری شد.»

راه ترقی


خبرگزاری فارس، دیگر رسانه نزدیک به جریان اصول نیز در گزارشی دست‌چینی از واکنش‌های انتقادی کاربران فضای مجازی را با کلیدواژه خبرنگار بازجو تهیه کرد. فارس نوشت: «روز گذشته در برنامه «فوتبال 360» عادل فردوسی‌پور با علیرضا جهانبش مصاحبه کرد. کاربران فضای مجازی نسبت به نحوه مصاحبه فردوسی‌پور واکنش نشان دادند و آن را نوعی بازجویی و مواخذه دانستند.»
بازگشت عادل فردوسی پور به قاب توجهات!
عادل فرودسی‌پور را به جرات می‌توان مشهورترین مجری و برنامه‌ساز ایرانی طی چند دهه اخیر دانست. مردی با تحصیلات مهندسی صنایع که راهی مجزا از رشته دانشگاهی‌اش را در زندگی‌اش برگزید. او عاشق فوتبال بود و همزمان با ورود به دانشگاه، نخستین فعالیت حرفه‌ای خود را در سن 19 به عنوان خبرنگار ورزشی در روزنامه ابرار ورزشی آغاز کرد.
عادل با مشقت‌های فراوان به تلویزیون راه یافت و به عنوان گزارشگر ورزشی مشغول به کار شد. تسلط او بر زبان انگلیسی و اطلاعات فوق‌العاده او در زمینه فوتبال، خیلی زودتر از تصورات فضا را برای مطرح شدن‌اش به عنوان گزارشگری درجه یک مهیا کرد. گزارش مسابقات فوتبال جام جهانی 1998 او را به عنوان یک چهره نوظهور در عرصه گزارش‌گری مسابقات ورزشی مطرح کرد. در 23 مرداد 78 برنامه 90 را برای بررسی رخداد‌های فوتبال ایران طراحی و تهیه کرد. برنامه 90 در مدت زمانی کوتاه، به پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین برنامه صداوسیما تبدیل شد. در ادامه فرودسی‌پور تهیه کننده برنامه «فوتبال 120» در شبکه ورزش شد.
محبوبیت و جایگاه فردوسی‌پور طی بیش از 25 سال فعالیت در صداوسیما چنان افزایش پیدا کرد که توقف پخش برنامه 90 در اواخر اسفند 1397، جنجال سازی بسیار بزرگی را به همراه داشت. فرودسی‌پور بعد از کنارگذاشته شدن برنامه 90 از پخش صداوسیما، برنامه «فوتبال 360» را تهیه کرد. او همزمان با فعالیت در حوزه گزارشگری و برنامه‌سازی، آثاری مهم را در حوزه فوتبال و مدیریت ورزشی ترجمه کرد. عادل، همزمان با کسب محبوبیت ویژه در جامعه، جوایز متعددی را به عنوان مجری یا گزارشگر برتر کسب کرد.
با وجود کنار گذاشته شدن از صداوسیما، عادل تحت عناوین و مناسبت‌های مختلف ارتباط با خود را با عموم جامعه ایرانی حفظ کرد. حالا، ولی بعد از پخش قسمت جدید «فوتبال 360»، از سوی برخی افراد و رسانه‌ها عنوان بازجو خبرنگار بر آقای محبوب گزارشگری ایران اطلاق شده است. عنوانی که شاید برای بسیاری نه قابل پذیرش باشد و نه قابل باور.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/721571/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد