راه ترقی

آخرين مطالب

مذاکره در کاخ بمباران شده نوشتارها

مذاکره در کاخ بمباران شده
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
عربستان سعودی از 25 مارس 2015 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن آغاز کرد اما برخلاف تصور متجاوزان، این جنگ با وجود ورود به نهمین سال خود نه تنها به جایی نرسید که حالا متجاوزان ناچار شده‌اند برای مذاکرات صلح به همان کاخ ریاست جمهوری در صنعا بیایند که پنج سال پیش آن را بمباران کردند.
 حمله نظامی به یمن، 25 مارس 2015 با حمله هوایی ائتلافی متشکل از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی و تحت عنوان عملیات «طوفان قاطع» و به درخواست رئیس‌جمهور مستعفی یمن آغاز شد.
هواپیماهای پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی عربستان، امارات، قطر، کویت و بحرین به همراه مراکش، مصر، اردن و سودان در این حمله مشارکت کردند و سومالی نیز اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی خود برای حمله را داده‌ بود.
بازار

راه ترقی

طبق معمول، آمریکا پشتیبانی اطلاعاتی و لجستیکی را ارائه کرد و همچنین فروش سلاح به کشورهای ائتلاف متجاوز را شتاب بخشید.
اما مهم‌ترین علل تهاجم نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن چه بود؟
این حمله بعد از انقلاب 2011 یمـن و برکنـاری "علی عبدالله صالح"، رئیس جمهوری وقت یمن به عنوان یکی از همپیمانان عربستان صورت گرفت. این تهاجم نظامی در حـالی رخ داد که بعد از برکناری صالح از قدرت، نفوذ و قدرت حوثی‌ها (انصارالله) در یمـن افـزایش چشمگیری داشت و این امر نگرانی‌های جدی را برای عربستان و همپیمانان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن ایجاد کرد.
کشور یمن در دوره‌های تاریخی متعدد برای عربستان سعودی از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده است و سیاست این کشور به طـور مستمر در جهت حفظ یک دولت هم‌پیمان و همسو با سیاست عربسـتان در یمـن بوده که بعد از سقوط حکومت "صالح"، عربستان سعودی امیدوار بـود تـا بـا بـه قـدرت رسیدن "عبد ربه منصورهادی" به عنوان یک شخصیت نزدیک به این کشور تا حدی بتواند منـافع راهبردی خود را در یمن مانند گذشته حفظ کند، اما با استعفای منصور هادی و بـه دنبـال آن انحلال پارلمان یمن و فرار هادی به عدن، عربستان سعودی که نگـران از تهدید منافع خود در یمن بود با همراهی ائتلاف به یمن حمله کرد و تـا کنـون هـزاران نفر از ملت این کشور در نتیجه این جنگ که اخیرا وارد نهمین سال خود شده، کشته، زخمی و آواره شده‌اند.
یکی از مهمترین دلایل آغاز این جنگ موقعیت ژئوپلیتیک و استراتژیک یمن است؛ چراکه موقعیت استراتژیک این کشور به لحاظ اشراف بر شـاخ آفریقا و امکان کنترل تحرکات این منطقه و نیـز سـواحل شـرقی آفریقـا از طریـق مرزهـای جنوب و غرب یمن اهمیت ویژه‌ای به آن داده و علاوه بر آن تنگه باب‌المنـدب نیز از نظـر تامین امنیت انرژی و ترانزیت کالا اهمیت مضاعفی به یمن داده است.
نگرانی نسبت به گسترش قدرت انصارالله و تهدید مرزهای جنوبی عربستان یکی دیگر از دلایل مهم جنگ یمن اعلام شده؛ چرا که انصارالله اختلافات قابل توجهی با عربستان و نیروهای هم پیمان آن داشت؛ بنابراین سعودی‌ها به بهانه ناتوانی ارتش دولت مستعفی یمن در سرکوب نیروهای انصارالله و همچنین گسترش رویارویی‌های ارتش دولت مستعفی و انصارالله به منـاطق جنـوبی عربستان، وارد جنگ شد.
ائتلاف متجاوز عربی در آغاز نخستین روزهای جنگ یمن ضرب‌الاجلی را تعیین کرد که طی آن به اهداف نظامی خود دست یابد؛ اما کشورهای متجاوز با واقعیتی متفاوت و بر خلاف انتظارشان مواجه شدند و این واقعیت توسعه توان نظامی نیروهای مقاومت یمن بود؛ توان نظامی که توسط نیروهای مسلح یمن وابسته به انصارالله و از طریق رزمایش‌ها و مانورهای نظامی که در طول دوره تجاوز برگزار گردید به خوبی به تصویر کشیده شد.
با این حال، با ورود جنگ یمن به نهمین سال خود و ایستادگی نیروهای مسلح یمن و انصارالله مقابل متجاوزان، ائتلاف که با چراغ سبز آمریکا قصد اشغال یمن را طی چند هفته داشت، اکنون در تلاش برای خروج از این باتلاق است.
به همین منظور عربستان سعودی طی ماه‌های اخیر لحن آشتی‌جویانه‌ای را در قبال یمن در پیش گرفته است و سفر فعلی محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن به همراه هیئت عمان به صنعا و گفت‌وگوی وی با مقامات جنبش انصارالله و دولت نجات ملی یمن هم در همین راستا صورت گرفته است.
سفر دو هیئت عربستانی و عمانی به صنعا پس از آن بود که محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله از رسیدن به توافق‌هایی با عربستان در تمامی زمینه‌ها از جمله مساله برقراری صلح فراگیر و تمدید آتش‌بس سازمان ملل در یمن که اوایل اکتبر گذشته به پایان رسید، خبر داد و تاکید کرد که اجرای این توافق‌ها دو مرحله‌ای خواهد بود یک مرحله آتش‌بس و مرحله دوم راه‌حل فراگیر.
حالا جالب‌ترین نکته‌ای که می‌توان از سفر سفیر عربستان به صنعا استنباط کرد این است که متجاوزان پس از هشت سال جنگ ناکام به نقطه اول بازگشته‌اند؛ چراکه مذاکرات صلح یمن در کاخ ریاست جمهوری این کشور برگزار شد؛ کاخی که پنج سال پیش توسط جت‌های خود عربستان بمباران شده بود!
کاخ ریاست جمهوری صنعا که متشکل از چند ساختمان و باغ‌های سرسبز در جنوب صنعا است، توسط علی عبدالله صالح در سال‌های 1984 تا 1988 ساخته شد؛ چراکه گفته می‌شد او و خانواده‌اش به دلایل مختلف از جمله شلوغی محل، از اقامت در مقر سنتی ریاست جمهوری یمن در خیابان جمال عبدالناصر در مقابل ساختمان سفارت مصر خسته شده بودند و به همین دلیل تصمیم به ساخت این کاخ گرفت و به آنجا نقل مکان کرد.
به گفته یک منبع نظامی آگاه، صالح در سال 1991 همزمان با جنگ دوم خلیج فارس، علاوه بر توسعه شبکه امنیتی خود که کاخ را از همه جهت احاطه کرده بود، اقدام به ایجاد شبکه‌ای از تونل‌ها و طاق‌های مخفی زیرزمینی در این کاخ کرد و در این کاخ اقامت دائم داشت و همانجا از هیئت‌های رسمی و مردمی و غیره میزبانی می‌کرد و تا زمان تسلط جنبش انصارالله بر آن در سال 2014، در آنجا ساکن بود.
ترجمه حمید محمدطاهری

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/721619/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

صدای این خواننده دل همه رو برد!

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

شاهکار ایرانی در سریلانکا

نجات روسیه با اقتصاد موازی

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد