راه ترقی

آخرين مطالب

دولت در تدارک واردات سواری‌های مستعمل نوشتارها

دولت در تدارک واردات سواری‌های مستعمل
  بزرگنمايي:

راه ترقی - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
تغییرات کابینه ابراهیم رئیسی طی چند هفته اخیر در حالی رخ داد که برخی گمانه‌زنی‌ها از حضور وزیر صمت در لیست اخراجی‌های کابینه حکایت دارد. این بار نیز وضعیت بازار خودرو فاطمی‌امین را در لبه تیغ انتقادات قرار داده است، حوزه‌ای که به گفته رئیس‌جمهور محلی برای فضاسازی علیه دولت سیزدهم شده است. با این وجود رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت روز پنجشنبه با دفاع از وزارتخانه تحت امر فاطمی‌امین این فرضیه را مردود اعلام کرد. این درحالی است که همچنان از مجلس زمزمه‌هایی در مخالفت با فاطمی‌امین و تلاش برای استیضاح وی به گوش می‌رسد.
دی‌‌ماه سال گذشته بود که ابراهیم رئیسی در جلسه نظارت ستادی بر وزارت صمت اظهارنظری داشت که حوزه خودرو را به نوعی پاشنه آشیل دولت سیزدهم معرفی کرد. وی در این جلسه گفت: «متاسفانه بخش خودرو به محلی برای فضاسازی علیه دولت تبدیل شده است» نگرانی رئیس‌جمهور از این جهت چندان بی‌جهت به نظر نمی‌رسید چراکه رشد روزافزون قیمت خودرو و کاهش کیفیت محصولات تولیدی مردم را در یک وضعیت بسیار انتقادی نسبت به صنعت خودروی کشور قرار داده است. در مقابل مجلسی‌ها نیز مکررا انتقاداتی نسبت به دست‌اندرکاران و سیاستگذاران صنعت خودرو مطرح می‌کنند و تاکنون دوبار نیز برای استیضاح فاطمی‌امین تلاش کرده‌‌اند. در 15 ماه گذشته نیز هربار که صحبت از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو به میان می‌آمد تهدیدهایی در مجلس برای به استیضاح کشیدن فاطمی‌امین به گوش می‌رسید. حالا با محقق شدن رشد قیمت خودرو در کارخانه با سقف 42درصد انتظار می‌رفت که نمایندگان خانه ملت بار دیگر انگشت اتهام خود را به سمت فاطمی‌امین نشانه بروند، انتظاری که البته به واقعیت نزدیک شد.
 طبق گفته رضا تقی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، وزیر صمت یکشنبه (فردا) برای ارائه توضیحاتی در مورد عملکرد خود در ساماندهی بازار و صنعت خودرو و پاسخ به نمایندگان باید در کمیسیون صنایع و معادن حاضر شود. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این احضار به کمیسیون، مقدمه‌ای برای استیضاح فاطمی‌امین خواهد بود. لطف‌الله سیاهکلی عضو دیگر این کمیسیون نیز گفته است در صورتی که نمایندگان از پاسخ فاطمی‌امین قانع نشوند، درخواست استیضاح در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.
بازار

راه ترقی

در مقابل اما دولتی‌ها از عملکرد وزیر صمت دفاع می‌کنند. این در صورتی که طی هفته‌های گذشته کابینه ابراهیم رئیسی شاهد تغییراتی در ترکیب خود بود و انتظار می‌رفت که فاطمی‌امین نیز در صف این تغییرات باشد. با‌این‌حال روز پنجشنبه سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، در اظهارنظری گفته است: «گمانه‌زنی‌ها درباره اراده دولت برای تغییر وزیر صمت به علت نابسامانی بازار خودرو نادرست است زیرا آنچه موجب این نابسامانی است، خارج از صمت رقم خورده است. برنامه صمت برای افزایش تولید خودرو در سال 1401 محقق شد و با افزایش تولید خودروی کامل، یک‌میلیون و 400هزار خودرو تحویل مردم داده شد.»
در مقابل وزیر صمت نیز بیکار نمانده و برای جلب رضایت مجلسی‌ها سه وعده اساسی در حوزه خودرو داده است. وی تاکید کرده است که سال 1402 خودروسازان یک‌میلیون و 700هزار دستگاه خودرو تولید خواهند کرد. دو وعده دیگر فاطمی‌امین نیز در حوزه واردات است. وی مدعی شده که مصوبه‌ای از مراجع حاکمیتی گرفته که موانع واردات خودرو را برطرف کرده است. موانعی که وی به آن اشاره می‌کند طبق گفته خودش قاعده‌ای مربوط به سال 71 است که محدودیت‌های شدیدی را برای واردات ایجاد کرده و در شرایط تحریم کار را سخت می‌کرد. احتمالا منظور فاطمی‌امین «قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات خودرو و قطعه» است. وعده نهایی فاطمی‌امین نیز مربوط به واردات خودروهای کارکرده‌ است که می‌گوید واردات این دست از خودروها در دستور کار قرار دارد و می‌تواند بخشی از مشکل بازار را حل کند.
خودروسازان، متهمان جدید بازار خودرو
فاطمی‌امین روز پنجشنبه مصاحبه‌ای تلویزیونی داشت و سعی کرد در این گفت‌وگو از عملکرد خود در وزارت صمت دفاع کند. در حالی که تاکنون مسائلی مانند دلالی در بازار، تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای، شکاف عرضه و تقاضا و تورم و مشکلات کلان اقتصادی به عنوان متهمان ردیف اول نابسامانی بازار خودرو معرفی می‌شوند، فاطمی‌امین در این گفت‌وگو از خودروسازان به عنوان متهمان جدید نابسامانی بازار رونمایی کرد.
وی در بخشی از این گفت‌وگو گفت: «بعضی از خودروسازان به‌ویژه مونتاژکاران به التهابات بازار دامن می‌زنند. به عنوان مثال مواردی بوده است که خودروسازان خودرو می‌فروختند و بخشی از پول را سکه دریافت می‌کردند یا ثبت‌نامی را اعلام می‌کردند و همان موقع هم مطالبه پول زیادی را مثلا 800 میلیون می‌کردند و ثبت‌نام که مثلا ساعت 8 آغاز می‌شد در نهایت یک ربع نیز به پایان می‌رسید. بنابراین عدم شفافیت در عرضه وجود داشت که این موضوع را حل کردیم و حل این موضوع این مافیا را به حرکت درآورده است و هجمه‌هایی را ایجاد می‌کنند.» بنابراین وزیر صمت به طور تلویحی خودروسازان و به‌خصوص مونتاژی‌ها را که بیشتر شرکت‌های خصوصی هستند به شکل‌دهی مافیا متهم کرده است.
می‌توان گفت که تاکنون در صحبت‌های هیچ‌یک از مسوولان وزارت صمت چنین اتهامی سابقه نداشته و حتی صمتی‌ها سعی می‌کردند که کمتر خودروسازان را در مقام متهم وضعیت بازار خودروی کشور قرار دهند. بنابراین این اظهارات فاطمی‌امین را می‌توان بدعتی در رویه وزارت صمت نسبت به مونتاژ‌کاران در نظر گرفت.
دست‌دوم‌ها، دست‌آویز جلب رضایت مجلس؟
همانطور که اشاره شد وزیر صمت در این گفت‌وگوی تلویزیونی سه وعده محوری را مطرح کرده که یکی از آنها واردات خودروهای کارکرده است. با توجه به اینکه نمایندگان مجلس پیگیر واردات این دست از خودروها بودند به نظر می‌رسد ارائه این وعده برای جلب نظر نمایندگان ناراضی است. این اظهارات فاطمی‌امین درحالی است که در زمان تدوین آیین‌نامه واردات خودرو، وی واردات دست‌‌دوم‌ها را خلاف قانون دانسته و با این استدلال واردات این دست از خودروها را نیز منتفی اعلام کرده بود. همان زمان نیز موافقان واردات خودرو بر ماده 42 قانون آیین‌نامه اجرایی واردات و صادرات ایران تاکید می‌کردند که بند یک این ماده قانونی می‌گوید: «ورود خودروهای مستعمل از جمله راهسازی در چارچوب قانون مربوط و آیین‌نامه اجرایی آن امکا‌ن‌پذیر است.»
با‌این‌حال به نظر می‌رسد که وزیر صمت تابستان سال گذشته که مشغول تدوین آیین‌نامه واردات خودرو بود ترجیح می‌داد که روی قوانینی تمرکز کند که واردات خودروهای دست‌دوم را منع می‌کنند. مجلس اما از ابتدا با واردات این خودروها موافق بود و حتی در قانون بودجه سال 1402 نیز آن را به تصویب رساند که در نهایت با ایراد شورای نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام این بند از قانون بودجه حذف شد. گویا اکنون فاطمی‌امین سعی دارد که با عملی کردن این خواسته مجلس یا دست‌کم دادن وعده آن نظر مثبت نمایندگان خانه ملت را جلب کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/722156/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد

انریکه: رکورد را خراب کردی، کسی از امباپه نپرسیده بود

خداحافظ نایکی؛ لیورپول با آدیداس بست

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

ستاره 21 ساله یوونتوس در رادار الاتحاد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

بوربور: فهرست انتخاباتی «وفاق» بدون وحدت با شانا و شریان بسته شده است

حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران‌هراسی و تحریم می‌شوند

عامل حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در فرانسه به حبس محکوم شد

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

«خاطره ها» را با صدای مرتضی پاشایی گوش دهید

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست

واکنش جالب تنیسور 16 ساله به مصاف با رافائل نادال

دو ایرانی بالاترین مدرک جهانی اتومبیلرانی را به دست آوردند

بلژیک مغلوب دانش‌آموزان ایران شد؛ هلند حریف یک‌هشتم نهایی

مطلق‌زاده: فوتبال برای مسئولان خوزستان مهم نیست

پاکسازی کمپ مهاجران در پاریس در فاصله کوتاه باقیمانده تا المپیک

بن بست فوتبالی عربستان و گران ترین تیم تاریخ آسیا؟

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسب 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

«صبح ایران» در مرحله دوم انتخابات مجلس هم لیست می‌دهد

واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی

اعتماد مدعی شد: برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه‌های آرد و برنج و خرما خیرات می‌کند

تا یه گندی میزنه خودش رو میزنه به خرس مردگی

نقش بازی کردن زنده یاد "رضا داوود نژاد"

کارهایی که باعث برگشت روح به جسم تجربه گر مرگ شد

«تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

نماهنگ خاطره انگیزی با صدای زنده یاد ناصر عبداللهی

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن