راه ترقی

آخرين مطالب

از 5000 مقاله تا شناخت نادرست از پایتون نوشتارها

از 5000 مقاله تا شناخت نادرست از پایتون
  بزرگنمايي:

راه ترقی - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
بررسی مدعای مطرح‌شده توسط استاد دانشگاه در جلسه با رئیس‌جمهور
«پایتون کارهای مختلفی انجام می‌دهد. در حوزه پزشکی متحول می‌کند. چهار سال آینده را پیش‌بینی می‌کند که فرد چه سرطانی دارد. ما در حوزه سیاست چنین مشکلی داریم. چرا؟ چون آینده‌ای که باید پیش‌بینی کنیم را نداریم.» این فقط بخشی از ادعای فردی به‌نام دومیری گنجی است که تحت عنوان «دانشمند» در دیدار با ابراهیم رئیسی، ادعای عجیبی را مطرح کرد که در این گزارش قصد داریم صحت و سقم آن را بررسی کنیم. اینکه زبان برنامه‌نویسی «پایتون» تا چه‌میزان با ادعای گنجی منطبق است.
ادعای عجیب
بازار

راه ترقی

در دیدار ابراهیم رئیسی، افرادی تحت‌عنوان دانشمند حضور داشتند که یک‌نام بیشتر از سایرین در شبکه‌های اجتماعی دیده شد. آن‌هم به‌دلیل اظهارنظر عجیبش درخصوص زبان برنامه‌نویسی «پایتون». او کسی نیست جز دکتر داود دومیری گنجی؛ فردی که در این نشست از برنامه «پایتون»، البته با تحلیلی اشتباه سخن می‌گوید. داود دومیری گنجی طی چهارسال اخیر بیشتر با رسانه‌هایی چون فارس، مهر و سایر رسانه‌های اصولگرا مصاحبه کرده و یادداشت داده است اما نباید از این موضوع گذشت که در دولت خاتمی، احمدی‌نژاد و حسن روحانی نیز او بارها جوایز مختلفی دریافت کرده است. چندی پیش خبرگزاری فارس در خبری نوشته بود که داود دومیری گنجی طی 12سال متوالی به‌عنوان یکی از دانشمندان یک‌درصد برتر جهان انتخاب شده است.
داود دومیری گنجی، استاد رشته مکانیک دانشگاه صنعتی بابل، رئیس‌اسبق دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین و ریاست‌اسبق بنیادملی نخبگان استان مازندران است. او ریاست دانشگاه فناوری‌های نوین آمل و مدیریت بنیادملی نخبگان آمل را در کارنامه خود دارد. گنجی در مصاحبه‌ای از ارجاع 53هزار مورد به تحقیقاتش سخن گفته بود. او هم‌اکنون استادتمام دانشگاه نوشیروانی بابل و معاون پژوهشی این دانشگاه است. جالب اینکه فقط در دولت رئیسی به دومیری گنجی توجه نشده و او از دست هاشمی رفسنجانی به‌عنوان دانشجوی نمونه، از دست خاتمی به‌عنوان استاد نمونه و از دست احمدی‌نژاد به‌عنوان پژوهشگر نمونه، لوح‌تقدیر دریافت کرده است. بنابر گزارش گوگل اسکالر، بیش از پنج هزار مقاله به‌نام او ثبت شده است. به‌طورمثال در سال 2021 بیش از 130مقاله، در سال 2020، 140مقاله و در سال 2019 بیش از 130مقاله به‌نام او چاپ شده است. تنها در سال 2022 میلادی 45مقاله از دومیری گنجی وجود دارد و تقریبا هر هفته، یک‌مقاله علمی منتشر شده است. در واقع طی سه سال اخیر از گنجی بیش از 500مقاله به چاپ رسیده است که باعث شده نام او در فهرست یک‌درصد دانشمندان جهان قرار بگیرد.
«اچ ایندکس» دومیری گنجی براساس مستندات، عدد 120 را نشان می‌دهد. به زبان ساده‌تر، او حداقل 120مقاله دارد که 120بار به آنها مراجعه شده است. البته این عدد، به معنی بار علمی بالای این فرد نیست چراکه تعداد مقالات او چنان بالاست که میانگین مراجعه و سرچ او در «گوگل» را به‌شکل نجومی افزایش داده است.
پایتون چیست؟
پایتون که این روزها بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفته، چیست؟ و آیا ادعای دومیری گنجی درمورد پیش‌بینی‌های عجیب علمی و درخصوص بیماری و سرطان انسان‌ها صحت دارد؟ دکتر رضا شاه‌نظر، پزشک متخصص قلب و برنامه‌نویس در گفت‌وگو با «هم‌میهن» به این سوال‌ها پاسخ داده است: «پایتون، یک زبان برنامه‌نویسی است که قدمت بسیاری دارد. در آن جلسه معروف از پایتون تحت‌عنوان یک شبکه جهانی یاد شد اما درستش این است که پایتون یک زبان برنامه‌نویسی است که این روزها بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گرفته است. علت چیست؟ برخلاف بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی، پایتون زبان برنامه‌نویسی است که به زبان عامیانه و قابل‌درک برای افرادی است که رشته نرم‌افزار یا سخت‌افزار کامپیوتر را به‌صورت آکادمیک نخوانده‌اند. درواقع خیلی از زبان‌های برنامه‌نویسی اینطور است که باید کدنویسی کنند و بعد، تبدیل به یک برنامه قابل‌اجرا می‌شود. اما «پایتون» اینطور است که همان‌زمان که نوشته می‌شود، بلافاصله قابل اجراست؛ مشابه با دستوراتی که در «چت بات‌ها» پاسخ را به‌صورت لحظه‌ای به کاربر می‌دهد. این دو مسئله باعث شده تا پایتون یک زبان برنامه‌نویسی لقب بگیرد که قشرهای مختلف را دربربگیرد.
دکتر شاه‌نظر در مورد اینکه «پایتون» بیشتر در چه حوزه‌های کاری و حرفه‌ای کاربرد دارد، گفت: «تقریبا هر موضوع یا سوالی که شما حس کنید قدرت پردازشی کامپیوتر می‌تواند کمکی به آن بکند، پایتون نیز می‌تواند پاسخگوی سوال شما باشد. فرض بفرمایید شما به یک تحلیلی در زمینه طراحی صنعتی، طراحی گرافیک یا در مورد بحث پزشکی، بیماری‌ها، تشخیص درمان، پیدا کردن داروها و شبیه‌سازی بسیاری از موراد مختلف نیاز دارید؛ به‌واسطه هوش مصنوعی و پایتون می‌توانید الگوریتمی تعریف کنید تا با استفاده از قدرت پردازشی کامپیوتر، سوال‌هایی که دارید، پاسخ داده شود.»
چرا پایتون محبوب شد؟
بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی تصور می‌کنند پایتون، زبان برنامه‌نویسی جدیدی است که صرفا برنامه‌نویس‌ها قادر به استفاده از آن هستند، اما درواقع چنین نیست. دکتر شاه‌نظر می‌گوید؛ پایتون نه‌تنها زبان برنامه‌نویسی قدیمی است بلکه افراد غیرمتخصص هم می‌توانند به‌راحتی آن را یاد بگیرند و در حرفه خود از آن استفاده کنند: «نکته‌ای که وجود دارد این است که پایتون، برنامه‌نویسی جدیدی نیست و بیش از 20سال قدمت دارد اما امروزه بیش‌ازپیش به آن توجه می‌شود چون جامعه آماری که طی چند سال اخیر نسبت به پایتون شناخت پیدا کرده‌اند، در حال افزایش است. یکی دیگر از دلایل مهم فراگیر شدن این زبان برنامه‌نویسی این است که قبلا یاد گرفتن آن سخت بود اما حالا با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و دسترسی رایگان به بسیاری از منابع، افراد به‌راحتی می‌توانند این زبان را یاد بگیرند.
ارتباط پیش‌بینی سرطان و پایتون؟
دکتر داود دومیری گنجی اما در جلسه با ابراهیم رئیسی ادعای عجیبی را مطرح کرد که باعث فراگیر شدن آن در شبکه‌های اجتماعی شد. همانطور که پیش‌تر عنوان شد، او ادعا کرد به‌واسطه پایتون می‌توان پیش‌بینی کرد که یک فرد چهارسال آینده چه سرطانی می‌گیرد. آیا چنین موضوعی صحت دارد؟ پزشک متخصص قلب، دکتر شاه‌نظر می‌گوید که ادعای بزرگ و مبهمی مطرح شده است: «پیش‌بینی؛ یکی از نکات مهمی است که در هوش مصنوعی روی آن کار می‌شود، منتها پیش‌بینی «چه چیزی» و «تحت چه شرایطی» خیلی مهم است. اینکه یک شخص در جلسه‌ای بگوید این زبان برنامه‌نویسی می‌تواند بفهمد یک نفر چهار سال آینده چه سرطانی دارد، ادعای بزرگ و مبهمی است که البته در پزشکی اصلا دنبال یک تشخیص مشخص و به یک نقطه رسیدن نیستند. ما حتی برای یک بیماری که با یک شرایط خاص بیماری به پزشک مراجعه می‌کند، دنبال یک تشخیص نیستیم بلکه دنبال یک‌سری علائم و شرح‌حالیم تا به یک درصدی از تشخیص برسیم. در علم پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی، پیش‌بینی وجود دارد. دو سال پیش مقاله‌ای نیز در این خصوص چاپ شد که یک فرد با بیماری قلبی به پزشک مراجعه کرد که با یک «نوار قلب» و با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل شده بود که وضعیت قلبی او طی یک سال آینده چطور پیش می‌رود. اما این پیش‌بینی براساس داده‌ها و ورودی‌هایی است که از قلب و مشکلات فرد بیمار از نوار قلبی دریافت کرده است. جمع‌بندی نهایی این است که یکی از فاکتورهای اصلی«هوش مصنوعی»، همین پیش‌بینی‌ آن است اما باید خیلی با احتیاط و دقیق صحبت کرد که مستند باشد. اما چیزی که در جلسه با رئیس‌جمهور مطرح شد، بسیار مبهم و کلی‌گویی بود.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/723965/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر

مک آلیستر: وقت واکنش لیورپول فرا رسیده

سه پست مختلف برای بازیکن مورد علاقه ساکت!

عیسی به دنبال رکورد دست نخورده شهاب زاهدی

هت‌تریک هجومی عبدی برای گلزنی به ذوب آهن

پوریا سرآبادانی گربه سیاه فولاد خوزستان

لحظه تکل شدید عالیشاه روی پای عمری

کنعانی‌زادگان به دنبال عنوان گلزن‌ترین مدافع لیگ

ماشاریپوف وظایف مهدی‌پور را بر عهده گرفت!