راه ترقی

آخرين مطالب

هیاهوی تورم در تالار بورس نوشتارها

هیاهوی تورم در تالار بورس
  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
یک کارشناس بازار‌های مالی: فراتر از تورم موجود، سودی نصیب سهامداران نمی‌شود
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نخستین روز از هفته آخر فروردین 1402 را با رشد پرقدرت 74 هزار واحدی به پایان برد و در کانال 2.25 میلیون واحدی ایستاد. این بالاترین عددی است که از آذرماه سال 99 تاکنون ثبت شده است. بورس تهران دیروز با تقاضای بالایی در تمامی صنایع و سهام روبه‌رو شد به گونه‌ای که روزی پر بازده در سال 1402را به ثبت رساند.بیشترین تاثیر مثبت روی شاخص را فملی، وغدیر و فارس گذاشتند و شاخص کل هموزن نیز در این روز یک عملکرد فوق‌العاده از خود ثبت کرد و با رشد 3.87 درصدی از کانال 700 هزار واحدی با قدرت عبور کرد. همزمان ارزش معاملات خرد بازار سهام در این روز به 16800 میلیارد تومان رسید، حقیقی‌ها نیز در این روز در بازار سهام نقش پر رنگی داشتند و خالص خرید 2330میلیاردی از حقیقی‌ها در بازار سهام به ثبت رسید. این در حالی است که بورس در انتهای هفته گذشته با روندی اصلاحی روبه‌رو شده بود و دلیل آن هم ذخیره سود بسیاری از معامله‌گران حقیقی و حقوقی بود.آنچه مسلم است در صورتی که سیاست دولت سخت‌گیری بر سفته‌بازی در بازارهای موازی بازار سرمایه باشد و ریسک سیستماتیکی بورس را تهدید نکند، قطعا ارزش معاملات خرد روزانه در بورس به بالای 20 هزار میلیارد تومان و در اوج خود به عدد 40 هزار میلیارد تومان خواهد رسید هر چند برخی تحلیلگران سال 1402 را سال بورس و بازدهی برای آن می‌دانند، اما برخی دیگر نیز رشد بورس در این سال را تنها حاصل تورم موجود عنوان می‌کنند.
رشد سهم‌ها در بورس حاصل تورم موجود است
میثم رادپور، کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که رشد در بازار سرمایه زمانی رخ می‌دهد که شرکت‌ها بهره‌وری بیشتر و سرمایه‌گذاران هم به رشد سرمایه‌های‌شان امید داشته باشند و با نگاهی به ریسک و بازدهی این بازار بتوانند ارزیابی مناسبی از رشد سرمایه‌های‌شان در این بازار داشته و ترس از آینده نداشته باشند.
بازار

راه ترقی

رادپور در ادامه با بیان اینکه رشد سهم‌ها در بورس به دلیل تورم موجود بوده به «اعتماد» گفت: زمانی که قیمت کالایی افزایش پیدا می‌کند یا با بازده رشد همراه است یا با بازده تورم، به عنوان مثال؛ اگر قیمت سهمی 50 درصد رشد داشته باشد 45 درصد آن به دلیل تورم است و 5 درصد آن رشد بوده اما آنچه باید به آن توجه کرد، این است که در طول 10 سال گذشته رفتار بازیگران در بورس نشان‌دهنده آن بوده که از رشد شرکت‌ها ناامید شده‌اند، چراکه این رشد بیشتر بر پایه تورم کشور بوده است.
سال گذشته رشد در بازارهای موازی چندین برابر بورس بود
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس به برخی اخبار مثبت اصلا واکنشی نشان نداد، گفت: زمانی که اخبار مربوط به مذاکرات برجام منتشر شد بورس اصلا واکنشی نداشت، اما به محض آنکه اخباری مربوط به رشد تورم منتشر می‌شود، بورسی‌ها نگران می‌شوند، چراکه اگر رشدی رخ دهد بر اساس تورم کشور است و نه رشدهای واقعی. رادپور خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده اگر امروز فردی قصد سرمایه‌گذاری دارد، بهتر آن است که سرمایه خود را به سمت دارایی‌های واقعی و بدون ریسک ببرد تا بازار سرمایه، چراکه این بازارها بر اساس انتظارات واقعی شکل می‌گیرند.
تاثیر اخبار سیاسی روی سهام بسیار بیشتر از کالاهاست
او افزود: وضعیت به این شکل است که زمانی که یک خبر سیاسی منتشر می‌شود شاید تاثیر چندانی روی قیمت خودرو نداشته باشد؛ اما به‌ شدت بر قیمت سهام خودروسازی‌ها اثرگذار است و بارها این بازار نشان داده که ریسک در بورس بالاست . نکته اینجاست که فراتر از تورم موجود در کشور هم قرار نیست عایدی بیشتری نصیب سهامداران بورسی شود. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس نمایانگر تولید و اوضاع اقتصادی کشور است، تصریح کرد: بازارهای موازی بورس در این مدت با رشدهای بالای چند صد درصدی همراه بوده‌اند، اما بورس باز هم از این بازارها عقب ماند . تا زمانی که رشد تولید ناخالص داخلی کشور مثبت نشده، نمی‌توان انتظار آن را داشت که حال بورس هم خوب باشد.
نرخ تشکیل سرمایه ثابت در طول 12 سال گذشته منفی بود
رادپور با بیان اینکه طی 10 سال گذشته اقتصاد ایران درجا زده، افزود: زمانی که اوضاع اقتصادی کشور خراب است این مساله خود را به شکل تورم در کشور نشان می‌دهد، زمانی که نرخ تشکیل سرمایه ثابت در طول 12 سال گذشته منفی بوده و سرمایه‌گذاران و حتی کاسب‌ها هم در این شرایط اقتصادی حاضر نیستند سرمایه‌ای جدید بیاورند یا حتی حاضر نیستند سرمایه‌ای برای استهلاک کالاهای خود خرج کنند چطور می‌توان به رشد اقتصادی امید داشت؟ این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این در حالی است که در کشورهای دیگر به جای اینکه مردم به سمت خرید دارایی‌هایی نظیر خودرو یا طلا بروند سهام خودرو یا معدن طلا و ... را می‌خرند، اما در ایران به دلیل مشکلات اقتصادی موجود یا ریسک‌های بالای کسب و کار و اینکه آینده روشنی هم برای کسب و کارها در کشور دیده نمی‌شود. افراد برای سرمایه‌گذاری به سمت دارایی‌هایی غیر از بازار سرمایه کشیده می‌شوند.
تاخیر میان رشد در بازار سرمایه و سایر بازارها همیشه تکرار شده است
رادپور در ادامه در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال دارد تجربه سال 1399 و ترکیدن حباب قیمت سهام مجددا تکرار شود نیز به «اعتماد» گفت: انتظار افزایش سود سهام در چنین محیط پر ریسک و توام با تورمی اصلا منطقی نیست و تنها نگرانی از فردا را برای سهامداران به دنبال دارد. البته بازار سرمایه ایران هم بی‌شباهت به زلزله نیست، چراکه اصلا قابلیت پیش‌بینی ندارد و اینکه فشار دو تخته سنگ چه زمانی باعث رها شدن انرژی زمین خواهد شد هم اصلا مشخص نیست. اما هر قدر اختلاف بین بازارهای موازی با بازار سرمایه بیشتر شود و این بازارها تورم را منعکس کنند شانس بروز رشد در بازار سرمایه هم بالا می‌رود. این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که پس از رکود دو ساله چقدر این بازار برای سرمایه‌گذاری قابل اعتماد است، افزود: سرمایه‌گذاری در بورس برای افرادی که خواستار سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت هستند و نوسانات این بازار و ریسک‌های آن را می‌پذیرند می‌تواند بازار خوبی باشد، البته گاهی هم پیش آمده که تاخیر میان رشد در بازار سرمایه و سایر بازارها تا 5 سال هم بوده.
هر زمان بانک مرکزی به بازار ارز وارد شد قیمت‌ها را بالا بردند
او ادامه داد: از سال 1397 به بعد نرخ دلار 3500 تومانی حدودا هفده برابر شد و دارایی‌های دیگر هم به همین اندازه و شاید بیشتر هم رشد کرده‌اند و دیدیم که هر زمان بانک مرکزی به بازار ارز وارد شد قیمت‌ها را بالا بردند، این در حالی است که اگر این بانک وارد این بازار نمی‌شد ممکن بود قیمت دلار امروز 30 هزار تومان باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/728396/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟