راه ترقی

آخرين مطالب

تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب در رشد اقتصادی کشور موثر است اقتصاد

تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب در رشد اقتصادی کشور موثر است
  بزرگنمايي:

راه ترقی- کمال علیپور خنکداری در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی  با اشاره به امضای توافقنامه ساخت راه آهن رشت - آستارا با سرمایه گذاری روس ها اظهار داشت: اگر بخواهیم بودجه‌های عمرانی کشور را از نفت جدا کنیم و منابع آن را سایر درآمدها تامین کنیم، چاره‌ای جز توسعه زیرساخت های بخش حمل و نقل و اتکا به درآمدهای ترانزیت اعم از ریلی و جاده ای نداریم.

وی با اشاره به جذابیت های ترانزیتی ایران برای اتصال شرق به غرب افزود: یکی از مواردی که به افزایش جذابیت ترانزیت از خاک ایران برای صاحبان کالا کمک می کند، افزایش سرعت حمل کالا بخصوص در حوزه حمل و نقل ریلی است.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس ادامه داد: تکمیل کریدورهای حمل و نقلی کشور از جمله کریدور ریلی شمال - جنوب و احداث حلقه مفقوده این مسیر یعنی راه آهن رشت - آستارا در رشد اقتصادی کشور مؤثر است.

علیپور خاطر نشان کرد: اکنون دو کریدور شرق به غرب از شمال کشور می گذرد که شامل اتصال به راه آهن چین از خاک افغانستان و نیز کریدور شمال-جنوب برای اتصال روسیه به هند از بندرعباس و بندر چابهار (با تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان) است و این مسیرها برای کشور اهمیت بالایی دارد.

وی اولویت اصلی کشور در توسعه ترانزیت ریلی از خاک ایران را راه آهن رشت - آستارا عنوان کرد و اظهار داشت: این مسیر علاوه بر درآمدزایی برای کشور، از آسیب‌هاو تلفات حمل و نقل جاده ای کالا نیز بکاهد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس به سرمایه گذاری روس ها در احداث این خط ریلی اشاره و بیان کرد: اینکه بتوانیم از خط اعتباری دیگر کشورها برای توسعه زیرساخت های حمل و نقلی استفاده کنیم، سبب می شود آنها نیز در سود این درآمدها شریک شده و به ترانزیت بیشتر کالا از خط ریلی ایران ترغیب شوند.

علیپور با بیان اینکه با افزایش زیرساخت های ترانزیتی کشور اعم از جاده‌ای و ریلی، ایران در عمل به شاهراه منطقه تبدیل می شود.

وی با یادآوری در سال های گذشته جمهوری آذربایجان بنا داشت با تامین فاینانس 500 میلیون دلاری برای احداث خط آهن رشت-آستارا اقدام کند، اظهار داشت:‌ ما با هیچ یک از همسایگان مشکل نداریم بلکه مراودات ریشه ای و دیرینه با جمهوری آذربایجان داریم امیدواریم مسئولان این کشور نیز به روی ریل همکاری و دوستی با ایران برگردند.

این نماینده مجلس در عین حال با تأکید بر اینکه در عین حال از سرمایه گذاری آذری ها هم در احداث کریدور ریلی شمال - جنوب استقبال می کنیم، گفت: سرمایه گذاری روس‌ها در احداث راه آهن رشت - آستارا جایگزین مناسبی برای فاینانس 500 میلیون دلاری جمهوری آذربایجان است.

در سال 1397 دولت باکو به تهران پیشنهاد سرمایه گذاری و مشارکت 500 میلیون دلاری در ساخت راه آهن 164 کیلومتری رشت-آستارا را داد و قرار بود این طرح به صورت BOT (ساخت ، بهره برداری و انتقال) اجرا شود؛ در آن زمان ایران با هند و روسیه نیز برای مشارکت در سرمایه گذاری در ساخت بخش های دیگری از کریدور ریلی شمال-جنوب مذاکره کرده بود.

تکمیل حلقه مفقوده کریدور ریلی شمال-جنوب که توافقنامه آن 27 اردیبهشت به امضای ایران و روسیه رسید، می تواند به رشد سریع ترانزیت کالا میان روسیه و هند از خاک ایران بینجامد. این دو کشور (روسیه و هند) در سال گذشته میلادی (2022) بیش از 33 میلیارد دلار تبادلات تجاری داشتند.

بر اساس آنچه میان وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل روسیه به امضا رسید، مشارکت روسیه در ساخت راه آهن رشت_آستارا به ارزش 1.6 میلیارد یورو است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/768648/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

خانجانی: توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی و جنگ روسیه

علیرضابیگی: دولت ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

توضیحات جالب سیدجواد هاشمی درباره مد در ایران

علی مصفا: فیلیمو عمدا «نبودن» را تبلیغ نکرد و سرم منت گذاشت!

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

آهنگ زیبای «شهر بارونی» از سیامک عباسی

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

به حذف رئال از لیگ قهرمانان باور دارم

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

رونمایی از فصل جدید «آقای قاضی» با بازی بهزاد خلج

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!